Ook andere testen van AD wekken schijn van onbetrouwbaarheid

IMG_4907Mijn artikel over de haringtest vorige week van het AD heeft een storm van bevestigingen opgeleverd. Het was voor mij reden om het internet eens af te stropen op informatie over de andere testen van AD. Ik zou dat niet gedaan hebben, als er geen reden tot argwaan zou bestaan, en als er niet ik weet niet hoeveel hardwerkende middenstanders door de krant worden gekleineerd en gedupeerd. Overigens doe ik niet om het AD te pesten. Ik wil graag dat ze de feedback serieus nemen en hun beleid op het punt van de testen veranderen. Want er is nu een bijzonder onfris beeld ontstaan. Het is ook geen hetze tegen de krant, want dit is het laatste artikel. Het gaat ons niet om het AD maar om de zogenaamd objectieve testen die zoveel invloed hebben op de verkoop van ondernemers.

Het AD heeft vier testen. De haringtest, de oliebollentest, de friettest en tenslotte de koffietest. Wanneer je hoog scoort, dan zie je dat terug in de verkoopcijfers, en heel wat ondernemers zien het ook terug in hun cijfers als ze lage scores krijgen. Het AD doet dat niet altijd respectvol en lijkt soms een beetje op de Idols-jury van weleer die de kandidaten afbranden tot in de kelders. Dat lijkt leuke journalistiek, maar het zal je maar gebeuren dat je al 15 jaar tevreden klanten hebt en dat er een lolbroek van het AD langs komt die je, om de journalistieke amusementswaarde van zijn artikel op te krikken, met de grond gelijk maakt.

Ondernemers zijn er naar van en springen uiteraard regelmatig in de verdediging, maar als lezer denk je dan al snel dat iemand een slechte verliezer is en dat het nooit leuk is om de waarheid te horen. Je hebt het als ondernemer kennelijk allemaal maar te slikken.

De testen dan. Aan de haringtest maak ik geen woorden meer vuil. Die deugt niet. (http://www.jongebazen.nl/lifestyle-kunst/haringtest-ad-daar-zit-luchtje-aan)  Zie vorige week op deze blog. Vriendjespolitiek en belangenverstrengeling. Maar met de koffietest lijkt het al niet veel anders. Lees dit maar eens:

https://www.ftm.nl/artikelen/hoe-de-persgroep-zijn-journalistieke-ziel-verkoopt

Hier blijkt dat Senseo reclame voor zijn product heeft gemaakt via de AD Koffietest. En de  hoofdredacteur van AD wil ons in het artikel laten geloven dat de muur tussen journalistiek en marketing afgebroken moet worden. Het is dus gewoon beleid. Niets objectieve journalistiek, gewoon reclame! En omdat dat in objectieve journalistiek wordt verpakt, gaan de mensen het geloven. Je ziet dan ook overal op internet filmpjes van mensen die 1e, 2e of 3e zijn geworden. Dat lijkt leuk voor hen, maar hoevelen zijn er niet door gedupeerd?

Helaas geen vrolijke berichten tot nu toe over de testen. Zijn we er dan al? Nee. Geen Stijl wijst erop dat de winnaar van de koffietest 2014 een redacteur van de krant is (http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/10/ad-redacteur_wint_ad_koffietest_2014.html)

We hebben ook voorbeelden van denigrerende commentaren. In de oliebollentest gaat AD zo ver om verkochte oliebollen ‘strafbaar’ of ‘onverkoopbaar’ te noemen. De taal waarin de ondernemers worden weggezet?

Lees mee.

Zo schrijft de krant over de Hollandsche Gebakkraam H.J. Bakker in Haarlem: 'Een kraam waar een weldenkend mens met een grote boog omheen loopt. Wegwezen hier!' De Gebakkraam in Leeuwarden verkoopt 'etterende gezwelletjes vol vies vet die bij het eten openbarsten. Heeft niets meer met oliebol te maken. Vroeger werd de uitbater hiervoor onthoofd.'

(Een reactie van HJ Bakker en zijn klanten vind je hier: http://www.dichtbij.nl/zuid-kennemerland/eten-en-drinken/artikel/2576899/de-oliebollentest-van-ad-is-klinklare-onzin.aspx)

Oliebollen uit Hoogezand-Sappemeer zijn volgens het AD 'onverkoopbaar', iets minder erg dan 'strafbaar'. De proevers omschrijven de oliebollen daar als 'massieve kanonskogels waarmee je iemand de hersens kunt inslaan'. In Scheveningen zijn de oliebollen zo vet, dat Shell ze als nieuwe oliebron zou kunnen gebruiken.

En dan hebben we nog de friettest. Daarover een bericht van een verongelijkte frietverkoper die ooit de test won. Hij stelt vast dat AD met twee maten meet. Bij de een wordt de friet direct opgegeten, bij de ander wordt hij meegenomen. Volgens journalist Hovius maakt dat geen verschil, maar wie deze site leest krijgt daar toch een iets ander gevoel over: http://vangoghfrites.nl/ad-friettest-2015-onbetrouwbaar/

Hij feliciteert overigens de winnaar van harte. Geen slechte verliezer dus. Daar gaat het niet om.

Dat ondernemers zich zorgen maken over de subjectieve hap-snap-testen van het AD wordt goed onder woorden gebracht door oliebollenbakker Hakim; een man die zijn vak serieus neemt, in de Telegraaf (die het AD niet noemt, maar spreekt over een ‘nationale producttest’ om een concurrerende krant niet te hard te lijft te gaan?) Wat zegt Hakim?

„Hoe kan het dat het orgaan in Nederland voor bakkerij producten tot vier keer toe mijn oliebollen test, en elke keer scoor ik een voldoende en als een krant langskomt, is het rotzooi. Hoe serieus moeten wij dit nog nemen? Ondertussen lijdt mijn bedrijf schade. Mijn vaste klantenkring haalt gelukkig de schouders op, maar mogelijke nieuwe klanten blijven misschien wel weg. Bovendien helpt deze beoordeling niet als het aankomt op toewijzing voor mijn plek in Maastricht, die ik steeds voor vijf jaar krijg.”

(http://www.telegraaf.nl/prive/24923470/___Ze_maken_m_n_kraam_kapot____.html)

Ik zal een rustige conclusie trekken: ik kan op basis van al deze informatie de testen van het AD niet als objectieve. Sinds de krant reclame en testen op deze manier door elkaar laat lopen (en onduidelijk is waar wel en waar niet), wordt zacht uitgedrukt, in elk geval de schijn gewekt van belangenverstrengeling en commerciele bedoelingen. Vooral de denigrerende en beledigende taal van het AD journaille wekt weerstanden. Dat moet beter kunnen.

Wij nodigen het AD dan ook uit om hun beleid op dit gebied te veranderen, en op het gebied van de testen net zo objectief te worden als ze op andere gebieden kan zijn. Je mag zeker een kleur hebben als krant, maar ondernemers het werken lastig maken, daar ben ik niet voor. Zeker niet als je daardoor andere ondernemers sterker maakt. Want dan is er gewoon sprake van concurrentievervalsing. Ik wens de krant veel succes. En ben altijd bereid een handje te helpen bij de verbeteringen. Ook is de krant uitgenodigd om hieronder een reactie te schrijven. Ik ben echt benieuwd naar het verhaal namelijk.

Bert Overbeek schreef de boeken 'Het flitsbrein' en 'Mannen en/of vrouwen' en is een ervaren organisatie ondersteuner en innovator. Niet eindeloos analyseren, maar aan de gang.  

 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Bob Goulooze
Lid sinds 2019
http://www.marketingtribune.nl/media/weblog/2016/07/saved-by-the-ramadan/index.xml

Lees over de gekochte en bizarre AD haring smaaktest en huiver.
Marcus Rooijakkers
Beste Bert,

Wij zoeken een mediapartner voor een betrouwbare haringsmaaktest met de Prominente Proevers in Rotterdam. Graag maak ik een afspraak met u. Met mijn partner in crime Bob Goulooze zijn wij vrijdag in Rotterdam. In afwachting van uw reactie, met vriendelijke groet, Marcus Rooijakkers