Als trainer heb ik nogal eens trainingen gegeven in aanspreken van collega’s. Aanvankelijk werkte ik daarbij met een stappenmodel. Mensen gaven nogal eens aan dat dat in de praktijk niet werkte. Waarom niet, heb ik ze jaren lang gevraagd. De volgende antwoorden kwamen daarbij regelmatig terug...
Als trainer heb ik nogal eens trainingen gegeven in aanspreken van collega’s. Aanvankelijk werkte ik daarbij met een stappenmodel. Mensen gaven nogal eens aan dat dat in de praktijk niet werkte. Waarom niet, heb ik ze jaren lang gevraagd. De volgende antwoorden kwamen daarbij regelmatig terug.
-Angst voor de gevolgen. Mensen zijn bang om elkaar te kwetsen en vermijden de confrontatie. Ze hebben het gevoel dat een confrontatie gemakkelijk op een conflict kan uitlopen of op pesterijen. Dergelijke zaken bij je leidinggevende aangeven is niet zo gemakkelijk.
-Bescheidenheid. Mensen denken ‘Wie ben ik dat ik een ander kan aanspreken?’
-Hierarchie. Mensen vinden dat niet zij hun collega’s moeten aanspreken, maar dat hun baas daarvoor verantwoordelijk is.
-‘Pikorde’ (informele hierarchie). Werkomgevingen kennen informele leiders. Die mogen meer zeggen dan anderen. Er zijn er ook van wie een mening sowieso niet op prijs wordt gesteld. Daar tegen in gaan leidt tot heftige situaties.
-Ancienniteit. Iemand werkt langer in het bedrijf dan jij. Daarom ‘heb je het recht niet’ om hem aan te spreken, vind je.
-Loyaliteit. Mensen vinden dat je een collega te allen tijde moet steunen. Je beschermt en ‘dekt’ elkaar. Anders krijg je al snel het verradersetiket opgespeld.
-Historie. Je relatie met een collega heeft zich zo ontwikkeld dat het ‘raar’ is dat jullie elkaar plotseling aanspreken.
Dergelijke bottlenecks help je de wereld niet uit met een stappenmodel, maar vereisen een diepgaander benadering. Daar heb ik me dan ook maar in gespecialiseerd. Herkennen jullie de genoemde remmingen trouwens?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Ook voor mij herkenbaar Bert en interessant. Kun je iets zeggen over wat jij dan zegt "een diepgaander benadering" of is dat heel lastig.
Het is bij ons een belangrijk cultuur kenmerk maar blijkt door de zaken die jij noemt toch lastig te verbeteren.
Dus graag hoor ik over welke andere insteken (naast degenen die al genoemd zijn als meer betrokkenheid, verantwoordelijk voelen etc) jij ziet.
Elk gedrag kost nl wat, het niet doen, EN het wel doen. Kies wat voor jou het meeste belang heeft
en het minste kost. Maar hou op met zeuren daarover. Neem de gevolgen van je eigen keuze !
Leuk is wel dat je bovenstaande opsomming weer kan gebruiken als een stappenmodel waarom jij (of iemand anders) niet aan durft te spreken.
Praktisch gezien kan het heel simpel. Ik verwacht dat mijn teamleiders mensen aanspreken. Gaat dat niet goed dan ga ik mijn teamleider helpen. Dat helpen bestaat uit drie dingen: uitleggen hoe het moet, trainen om het goed te doen, controleren of het in de praktijk ook goed gaat. Mocht alles niet lukken dan ben je niet geschikt als teamleider en gaan we afscheid nemen.
Ja, ik kom het ook veel tegen in de trainingen. Wat helpt is ter plekke oefenen. Bijvoorbeeld met een acteur of met elkaar. En wat extra oefeningen over hoe je met je gedachten omgaat en hoe die met je op de loop gaan.
"Ze is vast boos" of "wie ben ik om het te zeggen..."
dat maakt het meteen zwaar. Ook de ademhaling speelt een rol. Inademen op het moment dat je "het" gaat zeggen maakt dat je in je overlevingsstrategie schiet en de ander ook. We ademen, zonder dat we het weten, met elkaar mee.
Zodra we inademen om ons te wapenen blokkeren we onszelf. Op de uitademing beginnen ontspant en de ander ontspant mee. Probeer maar eens. Als ik die oefening doe met mensen zijn ze hoogst verbaasd. Het werkt namelijk meteen. Loop maar eens twee keer een deur binnen. Op de inademing en dan op de uitademing.
Als je en gedachten vrij hebt over jezelf en die ander en de ademhaling vrij... dan heb je over het algemeen meteen een goed contact met de ander en is het makkelijker om feedback te geven.
Een geweldige oefening om mee te werken.
Hartelijke groeten, Marja
p.s. ik zie dat ik een jaar te laat ben... wie weet lezen jullie het nog.