Je kunt beleid bedenken wat je wil, als de medewerker er geen vorm aan geeft, heeft het geen meerwaarde ten opzichte van het bouwen van een kasteel van lego, of het rondrijden in botsautootjes. Dus : Implementatie van veranderingen en beleid mislukken als de medewerker er geen bijdrage aan levert. Beleidsmakers en hun adviseurs zijn zich te weinig bewust van het praktische gevolg van een dergelijk gegeven. Ze denken helaas vaak niet verder dan de eerstelijns managementlaag. Ze blijven nogal eens hangen in de analyse dat de eerste lijn niet voldoet. Meestal ontbreekt dan de daadkracht in de praktijk. Dit ondanks de machotaal die je vaak hoort.
Medewerkers die niet presteren blijven lekker hangen bij hun werkgever. Het bedrijf onderneemt geen actie. Niet echt. (Komt ook door het Nederlandse ontslagrecht, waarin dossieropbouw centraal staat, maar iedere medewerker weet dat een bedrijf iets wil zodra hij een dossier gaat opbouwen, en bouwt zelf ook aan een dossier.)
De andere kant van management dat niet ingrijpt is, dat medewerkers die goed presteren, geen complimenten ontvangen. Ik heb ze daar vaak hun teleurstelling over horen uitspreken. En terecht.
Dit komt doordat de bedrijfstop te weinig nadenkt over beïnvloeding van de medewerker. Ze praat vaak te abstract over hoe hij een verandering vorm moet geven in de praktijk. Als er al over gepraat wordt. Maar als je niet weet hoe een verandering vorm krijgt in de praktijk, hoe weet je dan of je beleid in de werkpraktijk uit te voeren is? Het is alsof je een flatgebouw ontwerpt en het plaatst in een omgeving die je niet kent.
Te abstract betekent hier dat je je als manager zo uitdrukt, dat een medewerker uit je woorden niet kan opmaken wat hij er morgen in zijn werk mee kan. Zeg je dat de samenwerking beter moet, dan moet je ook uitleggen waar, wanneer en door wie. Doe je dat niet, dan zullen mensen gaan roepen dat ze geweldig samenwerken. En dat is dan geen weerstandsstrategie maar misschien gewoon de waarheid. Alleen weet je dat dan niet, omdat je het proces van je mensen niet kent. Concreet maken, man en paard noemen, daar ben je voor als management. Dan heb je meerwaarde, en dat is geen overbodige luxe in tijden dat anti-autoritair Nederland de zelfsturende teams weer van stal haalt.
Bert Overbeek is trainer, manager en coach. Hij houdt zich bezig met neuropsychologische toepassingen in zijn vakgebieden en in Management Development. Hij geeft workshops over deze thema’s, zowel op basis van open inschrijving als in company. Binnenkort verschijnt van zijn hand een boek over intuïtie en besluitvorming. Hij twittert op Goeroetweets en informatie over hem vindt u op zijn website: pitchersupport.jimdo.com
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO