Persoonlijk heb ik me er altijd over verbaasd dat leiders zo overdreven ernstig gaan doen als het even wat minder gaat met hun bedrijven. Hun mondhoeken gaan naar beneden en het lijkt wel of ze begrafenispubliek toespreken. Alsof de sfeer nu plotseling heel gespannen moet zijn. Het resultaat is minder en daaraan heeft de spanning zich maar aan te passen. Er komen maatregelen en die zullen niet leuk zijn. Het bedrijf moet ‘weer een echt bedrijf’ worden, dat ‘concurrerend’ moet zijn. En als een CEO dan al een grapje gaat maken, zullen de mensen het niet serieus nemen.
Hieruit blijkt onder meer dat het effect van humor in gespannen situaties onbekend is bij veel mensen in de top. Dat een zekere mate van luchtigheid de spanning kan breken en een inspirerend effect heeft op medewerkers lijkt een ketterij. Sowieso heb ik in de 37 jaar dat ik nu in het arbeidsproces mee loop onder hoger management veel kritiek gehoord op ‘dat gelach’ van mensen op de werkvloer. Zo vinden veel managers feedback geven in de vorm van een grap absoluut not done. Ze bieden hen liever feedbackmodellen en –trainingen die tot hun verbazing maar niet willen ‘landen’ in de werkpraktijk. Tja. Hoe komt dat toch?
Saai en ineffectief wordt het wanneer we bedrijfsboodschappen gaan presenteren alsof er ik-weet-niet-wat van af hangt. Politici weten dat allang. Als ze te streng of te serieus worden, laat de kiezer ze los. Deskundigheid is belangrijk. Een krachtige boodschap, overtuigd, maar liefst met humor gebracht, komt harder binnen dan een droog betoog met veel details. Wie herinnert zich het debat van Rutte en Wilders niet, waarin Wilders uitriep ‘Doe eens normaal man’?
Maar het bedrijfsleven zit helaas te vaak vol met droogheid en goed doortimmerde, maar slaapverwekkende verhandelingen; soms verpakt in sheets met ellenlange lappen tekst die maar nauwelijks op het scherm passen. Vergaderingen zijn vaak, volgens veel managers en medewerkers, niet te verteren vanwege de uitgesponnen mededelingen van de deelnemers. Onze hersenen zijn daar overigens helemaal niet op gebouwd. Die slaan iets veel gemakkelijker op als er emotie bij een boodschap zit. Dingen die om te lachen zijn, zitten er zo in.
Je intuïtie verbeteren? Kijk hier: http://futurouitgevers.nl/auteurs/bert-overbeek/
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO