In het huidige onzekere economische klimaat zijn, zowel op grote als kleine schaal, dreigende faillissementen, fusies, inkrimpingen, centralisaties aan de orde van de dag. Zowel ex- als interne factoren zetten organisaties steeds meer onder druk. Dit vraagt meer creativiteit in de zoektocht naar oplossingen om continuïteit en belangrijke resources in dergelijke veranderingsprocessen te waarborgen, te exploiteren en veilig te stellen. En het liefst zo efficiënt mogelijk, zonder al teveel kosten. Een hot item welke in het begin van deze eeuw zijn eerste intrede deed, is Het Nieuwe Werken. Door veel bedrijven wordt dit steeds meer als een reactie en oplossing gezien voor voornoemde problematiek. Reeds in 2004 was ik als Operations Manager nauw betrokken bij één van het eerste, achteraf succe...
Het Nieuwe Werken - niet voor iedereen?!
Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Upgrade naar een pro-abonnement
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en Kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.
Het laat meteen ook zien dat dit soort trajecten niet bestaat uit het doen van kunstjes of het toepassen van wat tips of trucs. Het kennen van de locale context en het samenspel tussen technologie, organisatie en personen is een belangrijke voorwaarde om tot resultaat te komen.
Vriendelijke groet,
Leon Dohmen
Ja helder verhaal. Leuk te lezen dat er veel overeenkomsten zijn met mijn mba onderzoek onder managers van HNW organisaties zoals deels verwoord in het artikel 'catch-22 van HNW'.
Vriendelijke groet,
Tjerk
Goed dat het ook niet een standaard alles is top bij HNW verhaal is.
well done
groet,
Abe
ik zou er aan toe willen voegen: het hangt ook af van de cultuur in de organisatie en van de stijl van de betrokken leidinggevende.
Wat wel opvallend is dat je weinig verhalen hoort van mensen die ervaringen op doen met het nieuwe werken, maar vooral veel columns die er over spreken c.q. waarin meningen worden uitgewisseld.
Zo zijn bv de ervaringen van mensen die zzper zijn nadat ze bij een grote werkgever zijn weggegaan leerzaam en hetzelfde geldt voor de nieuwe rijken a la Timothy Ferriss van "de 4 hour workweek".
Het nieuwe werken in netwerken in plaats van in traditionele organisaties.
Mvg
Tony
Veel herkenbare zaken gelezen. Vertrouwen en verantwoorlijkheid spelen een cruciale rol in HNW. Als manager moet je er op kunnen vertrouwen dat je medewerker zich met zijn taak bezig houdt. Als medewerker moet je je verantwoordelijkheid nemen voor het taken pakket waarvoor je staat op gesteld. Ik werk zelf al jaren regelmatig thuis en het functioneert als een "dolle" :-). Ik merk steed weer dat ik in mijn rustige thuis omgeving veel productiever ben. Het management biedt alle ruimte en gelegenheid in voor HNW. Een echte Win-Win dus.
Mooi artikel en dank voor het delen,
Gr, Jan