In onze westerse hoogontwikkelde markten en vrije samenleving is sprake van een informatie-bombardement. Mede als gevolg van deze media-explosie wordt de rol van visuele informatie steeds belangrijker. Visuele informatie wordt niet alleen als betekenisvoller ervaren dan andere vormen van informatie, ze wordt ook sneller en adequater door de beoogde ontvangers verwerkt. Een zorgvuldige regie van de wijze waarop de verschillende visuele middelen worden ingeschakeld is daarmee een prioriteit geworden.
Visueel management heeft tot doel het verbeteren van prestaties met behulp van krachtige in het oog springende visuele middelen. Ze vormen aansporingen, signalen, prikkels en richtsnoeren voor werknemers met betrekking tot voor de organisatie cruciale onderwerpen, zoals kernwaarden, de missie of...
Visual Management is een methode die bij uitstek geschikt is om je boodschap over te brengen, simpelweg omdat je de hoofdlijnen veel krachtiger over kan brengen. Bovendien brengen de juiste muziek en beeldstijl ook de emotie bij de mens naar boven. Kijk bijvoorbeeld eens naar http://masterplanthemovie.com/ - In 3 minuten ben je overtuigd dat Google Evil is - een boodschap die je onmogelijk in 3 minuten in een pagina platte tekst, en slechts met moeite in een powerpoint over had kunnen brengen. Voor marketing is het dus uitermate geschikt. Maar ook om iemand snel te vertellen wat iets is (bijv. http://www.commoncraft.com/video-wikis-plain-english, of zoek op youtube eens op "Gurteen")
Aan de andere kant ben ik het helemaal met je eens dat de nuance bij video wel verdwijnt, en voor het snel overbrengen van veel feiten is een video ook niet geschikt. Een video zal niet snel een naslagwerk, een training of handboek of een factsheet vervangen.
Ofwel, zoals met alle tools: Geloof nooit als iets "Het nieuwe X" is - je moet in elke situatie kijken waar het voor gebruikt wordt, en het is slechts een aanvulling, geen vervanging, op de communicatiemarkt.