Als het Beste Restaurant ter Wereld NOMA Robots inzet, behoudt het dan toch deze Positie?

"It's more and more difficult finding staff. It's a business where you work so much for very little money.'' Chef René Redzepi behaalde deze week met zijn NOMA team een prestigieuze erkenning: 'Beste Restaurant ter Wereld', en dat voor de 10e keer; bijzonder.

Zwaar werk en laag betaald, de uitdaging voor zijn medewerkers zit 'm volgens Chef Redzepi dan ook in werkkarakteristieken als "inspiring, cool, working as a family". Daarin lijkt hij wonderwel te slagen en daarmee is hij net zo 'gewoon' als andere succesvolle werkgevers.

Zwaar werk en laag betaald, dat doet zich o.m. ook voor in de Rotterdamse haven. In de laatste entry van 2013 memoreerde ik dat een autonoom opererende haven geen utopie meer is. Gisteren werd dit beeld nog eens bevestigd door een item van EenVandaag met de titel 'De Havenarbeider Sterft Uit.' Uitsterven, kan dat met het NOMA team ook gebeuren?

Om maar 'met de deur in huis te vallen': ja dat kan. RABO's My Order app heeft daarvoor al een prima (sic.) aanzet gegeven.

Gisteren verscheen bij QUARTZ de entry Is your job at risk from robot labor? Check this handy interactive. Bij de entry zit een interactive die (pijnlijk) duidelijk maakt welke functies op redelijke termijn, vaak zelfs nu al, kunnen worden ingevuld door robotica. Niet verbazend is dat daar de functie van transport, zoals in de havens, onder valt. Nu is het nog twijfelachtig of het NOMA team valt onder de noemer 'sales' of onder 'personal services'? Gezien de status van dit Toprestaurant waarschijnlijk het laatste. In dat geval duurt het nog even voordat Chef Redzepi alleen nog met robots te maken heeft. ;-)

Het thema robotica c.q. disruptieve technologieën is deze week (alweer.....) actueel. Dat blijkt niet alleen uit de aangehaalde EenVandaag uitzending c.q. de QUARTZ entry maar ook door de interessante bijdrage die wordt geleverd aan het blog van het World Economic Forum door Jeremy Howard met de titel 'The one question you don't want a machine to answer'. Howard signaleert daarin de trend die al in 2009 werd ingezet door Andrew McAfee onder de noemer Enterprise 2.0. (NB: recent publiceerde McAfee samen met Erik Brynjolfsson 'The Second Machine Age').

Howard voegt hier nog iets interessants aan toe namelijk het referendum dat binnenkort plaatsvindt in Zwitserland. Een referendum dat iedere Zwitser een basisinkomen garandeert van € 30.000. Voor dat inkomen is het niet nodig om een economische inspanning te leveren. De veronderstelling is dat je op dat niveau op enig moment op de werkvloer eerder in de wegloopt dan dat je iets positiefs bijdraagt, zeker in verhouding tot een robot..... Of je het hiermee nu eens bent of niet, je kan de Zwitsers niet ontzeggen dat zij een vooruitziende blik hebben.*/**

Dat dit impliceert dat er o.i.v. nieuwe ontwikkelingen een meer evenredige inkomensverdeling noodzakelijk is, mag duidelijk zijn. Je kan je daarbij iets afvragen als: kwam de volledig gerobotiseerde Tweede Maasvlakte tot stand door uniek ondernemersinzicht of is het een logische ontwikkeling, een ontwikkeling waarbij een blind paard nog geen brokken had kunnen maken?

Terug naar NOMA. Gisteren gaf bij Pauw en Witteman Erik van Loo, Chef-kok en zelf in bezit van twee Michelinsterren met zijn restaurant PARKHEUVEL, een recensie over collega Redzepi & diens NOMA. Wat bleek? Niet zo zeer de kwaliteit van de vele gangen van het menu kan volgens Van Loo de toets der kritiek doorstaan als wel de sfeer en de manier waarop het NOMA Team interacteert met de gasten! Empathie lijkt hier de bijzonder gave te zijn & dat is iets dat een robot niet heeft.

Bron: NOMA.dk Bron: NOMA.dk

Althans: nog niet, want welke vraag dienen we volgens Jeremy Howard niet aan een robot te stellen: Hoe ziet een wereld er uit waarin machines al het werk kunnen doen? .......

Lees ook: How Moore’s Law Is Changing Everything.

================

030514

Interessante documentaire verscheen deze week bij BBC Newsnight: 'Second machine age: Will robots put us all out of work?'

*Uit de doc. komt deze 'anekdote': De CEO van een volledig gerobotiseerde autofabriek zegt tegen de vakbondsbestuurder: 'maak van hen maar eens een lid van je vakbond'. Antwoordt de vakbondsbestuurder: 'zorg jij er maar eens voor dat zij een auto kopen'. In de kern is dit de essentie van de (mogelijke) gevolgen van disruptieve technologieën.

Lees ook Is innovation exploding or expiring?  "The question we must ask is: How can innovation generate more and better value for all – for the organizations we lead, the people we serve, and the societies to which we belong?"

050514

'Angst banenverlies door robots overtrokken’ stelt Marieke Blom, hoofdeconoom bij ING, vanochtend in Het Financieele Dagblad. Nieuwe ontwikkelingen, zoals disruptieve technologieën, zorgen ook voor nieuwe kansen, nieuwe banen. Inderdaad, de 'Zwitserse oplossong' is niet de enige oplossing maar ook dan dient er een Beleid te komen....

Lees ook: Toyota’s Replacing Robots With Humans…So They Can Make Even Better Robots.

190514

**Het was nog wel zo'n leuk idee, toch is het referendum voor een basisinkomen door de Zwitsers afgeschoten....

101114

Top 3 opleidingen als het beste restaurant ter wereld noma robots inzet, behoudt het dan toch deze positie?
Powered by Springest
1 De leerling als Spiegel
Workshop | De leerling als spiegel Durf jij je persoonlijke uitdagingen onder ogen te zien? En durf je vaardigheden te ontwikkelen die de leerlingen jou dagelijks voorhouden? Wie ben jij? Maar bovenal…wie verkies jij te zijn? De invloed van de leraar en de persoon achter de leraar is van groot belang. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat de belangrijkste succesfactor in het onderwijs de man of vrouw is die voor de klas staat of nauw betrokken is bij de leerling. En dat ben jij! Hoe het met jou als mens gaat is cruciaal. Niet alleen voor je eigen welbevinden, maar ook voor dat van je leerlingen. Daarom geloven we in het laten floreren van de leraar als mens. Om dat te realiseren is authenticiteit een onmisbare schakel en van fundamenteel belang. In deze workshop gaan we daar een start mee maken. Dit kun je verwachten: Je ervaart dat leerlingen een spiegel voor je zijn. Je begrijpt wat de boodschap achter het gedrag van leerlingen is. Je leert het gedrag van leerlingen te vertalen naar een groeikans voor jou, ook in je persoonlijke leven en relaties. Je gaat bestaande situaties vanuit een ander perspectief bekijken. We kijken in het voortraject altijd uitvoerig naar de leerwensen en behoeftes van de deelnemers. Het programma en de onderwerpen die je hierboven ziet, zijn niet in beton gegoten en kunnen altijd nog aangepast worden aan jullie organisatie. Ben je benieuwd naar de betekenis van de vraag ‘Als het je raakt, is het dan ook van jou?’ Kom dan naar deze interactieve workshop en help jezelf en jouw leerlingen wezenlijk vooruit.  Heb je nog vragen over deze workshop, of één van onze andere 250 workshops of trainingen? We komen graag met je in contact. Dan bespreken we jouw vraagstuk. 
Bekijk 3 dagen
€1499
10
2 Presenteren als een BINK
3 Teamtraining: Ontdek & Verbeter als Team

"You are paying almost $500 for lunch, so being made to feel part of the in crowd is actually really beneficial and important. [Noma] has one four-hour seating for lunch, everybody greets you when you enter, they all say hello, and the chef gives you a hug. It's part of the myth, not the myth because it's reality but it is part of the legend of Noma and makes people want to go there." lezen we in de HBR Knowledge entry Can Restaurants Be Art and Business? Dat kan dus, blijkbaar....... (NB; experience economy ofwel ervaring-economie)

180217

The Financial Times doet verslag van een bezoek aan San Francisco's CAFÉ X: I, robot am serving your coffee.

Top 3 opleidingen als het beste restaurant ter wereld noma robots inzet, behoudt het dan toch deze positie?
Powered by Springest
1 De leerling als Spiegel
Workshop | De leerling als spiegel Durf jij je persoonlijke uitdagingen onder ogen te zien? En durf je vaardigheden te ontwikkelen die de leerlingen jou dagelijks voorhouden? Wie ben jij? Maar bovenal…wie verkies jij te zijn? De invloed van de leraar en de persoon achter de leraar is van groot belang. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat de belangrijkste succesfactor in het onderwijs de man of vrouw is die voor de klas staat of nauw betrokken is bij de leerling. En dat ben jij! Hoe het met jou als mens gaat is cruciaal. Niet alleen voor je eigen welbevinden, maar ook voor dat van je leerlingen. Daarom geloven we in het laten floreren van de leraar als mens. Om dat te realiseren is authenticiteit een onmisbare schakel en van fundamenteel belang. In deze workshop gaan we daar een start mee maken. Dit kun je verwachten: Je ervaart dat leerlingen een spiegel voor je zijn. Je begrijpt wat de boodschap achter het gedrag van leerlingen is. Je leert het gedrag van leerlingen te vertalen naar een groeikans voor jou, ook in je persoonlijke leven en relaties. Je gaat bestaande situaties vanuit een ander perspectief bekijken. We kijken in het voortraject altijd uitvoerig naar de leerwensen en behoeftes van de deelnemers. Het programma en de onderwerpen die je hierboven ziet, zijn niet in beton gegoten en kunnen altijd nog aangepast worden aan jullie organisatie. Ben je benieuwd naar de betekenis van de vraag ‘Als het je raakt, is het dan ook van jou?’ Kom dan naar deze interactieve workshop en help jezelf en jouw leerlingen wezenlijk vooruit.  Heb je nog vragen over deze workshop, of één van onze andere 250 workshops of trainingen? We komen graag met je in contact. Dan bespreken we jouw vraagstuk. 
Bekijk 3 dagen
€1499
10
2 Presenteren als een BINK
3 Teamtraining: Ontdek & Verbeter als Team

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--