Het toverwoord is tijd

Columns

Ondernemers die willen overleven moeten innoveren, is de boodschap waarover je dezer dagen bijkans struikelt op alle ondernemersblogs. De boodschappers vertellen er echter niet bij hoe je dat even doet, innoveren. Tussen alle drukke dagelijkse bezigheden door? Vergeet het maar. Het toverwoord is tijd, vertraagde tijd om precies te zijn.

Innovatieve, inspirerende ideeën krijg je niet onder stress. Dan neemt het emotionele centrum in onze hersenen namelijk de controle over van het gebied waar we informatie analytisch verwerken. Daar merken we zelf niets van maar het kan wel leiden tot een gevoel van creatieve blokkade. Innovatief denken kan dan een probleem zijn, vergelijkbaar met een writer’s block. Je hebt de tools wel maar het ontbreekt je aan inspirerende ideeën om innovatief toe te pass...

Dirk-Jan de Bruijn
Helemaal eens! Meer dan ooit is het verstandig om je van tijd tot tijd af te vragen of je wel met de juiste dingen bezig bent. En of het beter kan. Verwonderingen dus. In de sfeer van: 'Doe dus even een stapje terug uit je jachtige leven. Breng de wind die langs je oren suist even tot rust en laat je inspireren door leuke voorbeelden uit de praktijk van alledag!'. Wat erg kan helpen is dat je naast je dagelijkse werk ook een aantal nevenactiviteiten ontplooit die je dan ook die inspiratie geven. Zoals schrijven of praten over hoe het ook beter kan. Dat sterkt je bij het daadwerkelijk uitvoeren er van! Lees mijn Verwonderboekje maar! Want als je je niet verwondert, gebeurt er nooit een wonder!

Meer over Innovatie