Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik wil eigenlijk reageren op het stukje over de kernwaarden. Dit soort waarden zijn natuurlijk altijd algemeen. Maar hoe komt dat nou dat ze ook zo algemeen overkomen.
Mensen schrijven maar wat, zonder zelf te hebben ervaren wat die waarden nu eigenlijk betekenen. Hoe die voelen. En als de mensen al weten wat de waarden inhouden, die ze willen bereiken, dan weten ze nog niet wat ze NIET willen.
Ik denk ook dat hier het knelpunt zit. Wanneer iedere werknemer, leidinggevende en eigenaar/directeur zijn of haar waarden kent en ook leeft, de waarden uitstraalt.
Ik merk ook dat veel mensen gewoon niet gemotiveerd genoeg zijn, met name omdat ze niet weten wat ze ECHT belangrijk vinden. Wie zit er echt op zijn plaats? En vooral wanneer de 'donkere' tijden zich aandringen, kom je klem te zitten. Als alles niet meer zo eenvoudig gaat, de verkopen teruglopen dan krijg je het warm.
Mijn voorstel voor de volgende Performa is: laat alle toeters en bellen eens in de kast en denk is aan de werkelijke motivatie van de standbemanning.
De grote grote vraag is : wat is wel interessant en effectief? Voor inkopende partijen, voor leverende partijen. In een commodity markt van performanceverbeteringen op alle gebied, trainingen en cursusjes.
Trainingenafslag, effectiviteitsveilingen, opleidingen op Ebay?
Of moeten de veel misbruikte woorden WIN WIN en resultaatafhankelijke beloning dan toch weer van stal gehaald worden . . . . . . ?
Wat denk jij?