De recessie was voelbaar tijdens de Performa-beurs op 29 en 30 oktober. En het was nog wel dé beurs voor human resources zoals de advertentieteksten schreeuwden. Met stands van bijna alle opleidings- en trainingsbureaus en aanverwante business zoals uitgevers en aanbieders van accomodaties. Een jaarlijks terugkerend feest? Nou nee, einde oefening wat ons betreft. Want het was armoe troef. Een impressie van twee beursgangers.
Niet eerder was de vertwijfeling over het eigen kunnen van de standhouders zo merkbaar te voelen. Werden we voorgaande jaren aangeklampt door zelfbewuste dienstenaanbieders, die ons het gevoel gaven iets fundamenteels in het leven te hebben gemist en onze organisatie dramatisch tekort deden wanneer we niet hún diensten afnamen, dit jaar werden we door onzeker oogcontac...
Ik wil eigenlijk reageren op het stukje over de kernwaarden. Dit soort waarden zijn natuurlijk altijd algemeen. Maar hoe komt dat nou dat ze ook zo algemeen overkomen.
Mensen schrijven maar wat, zonder zelf te hebben ervaren wat die waarden nu eigenlijk betekenen. Hoe die voelen. En als de mensen al weten wat de waarden inhouden, die ze willen bereiken, dan weten ze nog niet wat ze NIET willen.
Ik denk ook dat hier het knelpunt zit. Wanneer iedere werknemer, leidinggevende en eigenaar/directeur zijn of haar waarden kent en ook leeft, de waarden uitstraalt.
Ik merk ook dat veel mensen gewoon niet gemotiveerd genoeg zijn, met name omdat ze niet weten wat ze ECHT belangrijk vinden. Wie zit er echt op zijn plaats? En vooral wanneer de 'donkere' tijden zich aandringen, kom je klem te zitten. Als alles niet meer zo eenvoudig gaat, de verkopen teruglopen dan krijg je het warm.
Mijn voorstel voor de volgende Performa is: laat alle toeters en bellen eens in de kast en denk is aan de werkelijke motivatie van de standbemanning.
De grote grote vraag is : wat is wel interessant en effectief? Voor inkopende partijen, voor leverende partijen. In een commodity markt van performanceverbeteringen op alle gebied, trainingen en cursusjes.
Trainingenafslag, effectiviteitsveilingen, opleidingen op Ebay?
Of moeten de veel misbruikte woorden WIN WIN en resultaatafhankelijke beloning dan toch weer van stal gehaald worden . . . . . . ?
Wat denk jij?