Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Er heerst de nodige verandermoeheid binnen Nederlandse bedrijven en dan moet de werkelijke slag naar innovatie nog beginnen. De gedachte om innovatie dicht bij de leiding te zetten biedt in dit licht zeker enig soelaas. Er komt echter altijd een moment waarop de innovatie in de staande organisatie ingepast moet worden. De ervaring leert dat er dan vaak alsnog afgerekend moet worden.
Het lastige met innovatie is dat je het maar gedeeltelijk kan organiseren en structuren . Bij bedrijven die innoverend zijn (hetgeen meer is dan het behalen van een incidenteel succes) is innovatie een ‘way of living’ geworden die breed in de organisatie verankerd is. Mensen ontlenen hun zekerheid aan hun eigen capaciteiten en hangen niet eindeloos aan verworvenheden. Dat is in het begin eng en vraagt durf, maar levert uiteindelijk heel veel op.
Dat ook de manier waarop je een bedrijf tot een innoverend organisme transformeert aan innovatie onderhevig moet zijn, is een open deur, maar de praktijk is weerbarstig. Het paradigma met betrekking tot de rol van management is weliswaar aan verandering onderhevig, maar de shift gaat erg geleidelijk (steeds vanuit de comfort zone). Conformistisch gedrag wordt nog steeds het best beloond en dwarsdenkers zijn vaak lastig binnen de organisatie te handhaven. De uitdaging ligt in het creëren van organisaties waar lastige mensen zich uitgenodigd voelen om hun specifieke kwaliteit verder te ontwikkelen en in te zetten.
Daarnaast zullen ook advies- en trainingsbureaus die innovatieprocessen supporten hun premissen en toolkit een keer ernstig tegen het licht moeten houden. Vorm, proces en inhoud van innovatieprojecten zijn vaak nauwelijks consistent en weinig innovatief.
Zoals Rost van Tonningen stelt dat gangbare "operational excellence" technieken niet zullen werken, omdat het daarbij vooral gaat om een proces van verbeteren, zijn veel adviezen en instrumenten inadequaat om een spirit van innovatie te genereren. Ze zijn te weinig ‘on the Edge’ en dat zal moeten willen we iets van deze agenda gaan verwezenlijken.
Bert van der Neut, FoolService
Ook in dit artikel blijkt dat het management, nauwelijks aandacht heeft voor de risico's van het beleid, denk aan de Irish Alied. Het is raadzaam om je bewust te zijn van het risico wat het vergroten van systeemtoegang op dergelijk grote schaal.
Overigens blijkt uit onderzoek dat ruwweg 70% van misbruik van data, door eigen medewerkers gebeurd. Een hacker richt ook een veel lagere schade aan, dan een eigen medewerker. Denk hierbij aan de eerder genoemde bank en Gassan diamantairs.
Kortom wees je bewust van de riscico's en dek deze af.