- Veel tegenslagen
- Besturen wordt weer moeilijk
- Bakens verzetten
- I Concernstrategie
- 1) Herdefinieer de business voordat het te laat is
- 2) Positioneer innovatie naast operational excellence
- 3) Allianties worden onderdeel van elke strategie
- II Governance
- 1) Leiders moeten een toptalent cultuur creëren
- 2) Intercompany samenwerking tussen BU's is een must
- 3) Culturele integratie met andere landen is bittere noodzaak
- III IT en nieuwe business modellen
- Elke onderneming wordt een extended company
- CRM verandert de wereld?
- Integratie vereist veel creativiteit
- IV Conclusies - change management
- Slotopmerking
- Meer Informatie
Veel tegenslagen
De economische tijden zijn in het jaar achter ons, mede als gevolg van de uiteenspattende tech-zeepbel, wereldwijd drastisch verslechterd. We kampen met recessie...
Er heerst de nodige verandermoeheid binnen Nederlandse bedrijven en dan moet de werkelijke slag naar innovatie nog beginnen. De gedachte om innovatie dicht bij de leiding te zetten biedt in dit licht zeker enig soelaas. Er komt echter altijd een moment waarop de innovatie in de staande organisatie ingepast moet worden. De ervaring leert dat er dan vaak alsnog afgerekend moet worden.
Het lastige met innovatie is dat je het maar gedeeltelijk kan organiseren en structuren . Bij bedrijven die innoverend zijn (hetgeen meer is dan het behalen van een incidenteel succes) is innovatie een ‘way of living’ geworden die breed in de organisatie verankerd is. Mensen ontlenen hun zekerheid aan hun eigen capaciteiten en hangen niet eindeloos aan verworvenheden. Dat is in het begin eng en vraagt durf, maar levert uiteindelijk heel veel op.
Dat ook de manier waarop je een bedrijf tot een innoverend organisme transformeert aan innovatie onderhevig moet zijn, is een open deur, maar de praktijk is weerbarstig. Het paradigma met betrekking tot de rol van management is weliswaar aan verandering onderhevig, maar de shift gaat erg geleidelijk (steeds vanuit de comfort zone). Conformistisch gedrag wordt nog steeds het best beloond en dwarsdenkers zijn vaak lastig binnen de organisatie te handhaven. De uitdaging ligt in het creëren van organisaties waar lastige mensen zich uitgenodigd voelen om hun specifieke kwaliteit verder te ontwikkelen en in te zetten.
Daarnaast zullen ook advies- en trainingsbureaus die innovatieprocessen supporten hun premissen en toolkit een keer ernstig tegen het licht moeten houden. Vorm, proces en inhoud van innovatieprojecten zijn vaak nauwelijks consistent en weinig innovatief.
Zoals Rost van Tonningen stelt dat gangbare "operational excellence" technieken niet zullen werken, omdat het daarbij vooral gaat om een proces van verbeteren, zijn veel adviezen en instrumenten inadequaat om een spirit van innovatie te genereren. Ze zijn te weinig ‘on the Edge’ en dat zal moeten willen we iets van deze agenda gaan verwezenlijken.
Bert van der Neut, FoolService
Ook in dit artikel blijkt dat het management, nauwelijks aandacht heeft voor de risico's van het beleid, denk aan de Irish Alied. Het is raadzaam om je bewust te zijn van het risico wat het vergroten van systeemtoegang op dergelijk grote schaal.
Overigens blijkt uit onderzoek dat ruwweg 70% van misbruik van data, door eigen medewerkers gebeurd. Een hacker richt ook een veel lagere schade aan, dan een eigen medewerker. Denk hierbij aan de eerder genoemde bank en Gassan diamantairs.
Kortom wees je bewust van de riscico's en dek deze af.