'Westmalle behoudt menselijke maat' schreef Het FD vorige week. 'Westmalle' dat is de 'Abdij der Trappisten van Westmalle' in België. Een Abdij die een prima trappistenbiertje tapt, da's zeker!
Naast dat produceren van een uitstekend product blijken deze trappisten ook nog te beschikken over een uitstekend Personeels Beleid! Want:
In een tijd dat de productie tot in extremen wordt opgevoerd zodra de vraag naar een product toeneemt, weigeren de trappisten daaraan mee te doen. De vraag naar hun Trappist overstijgt nu alle verwachtingen en toch blijven de trappisten bij hun traditie en vinden zij 'het familiale en sociale leven van hun leken medewerkers belangrijker'!
Waar vind je ze nog, zo'n werkgever die het belang van de werknemer voorop stelt!
Uit het Het FD bericht:
"Ondanks de grote vraag naar het trappistenbier van Westmalle hebben de monniken opnieuw besloten om de productie niet te verhogen.
Het bier van de trappistenorde in het Belgische Westmalle is in trek in binnen- en buitenland. Al jaren geldt een productiebeperking van het trappistenbier. Recent heeft de orde bekeken of de productie toch niet zou kunnen worden uitgebreid. Opnieuw is echter besloten niet meer bier te gaan brouwen.
Minder aanbod en een hogere vraag leiden tot een hogere prijs. Maar aan het besluit van de monniken ligt geen economische reden ten grondslag. Om het geld is het de monniken niet te doen.
De bewoners van de abdij van Onze-Lieve-Vrouw van het Heilig Hart van Westmalle vinden dat een productieverhoging te veel investeringen zou eisen. Nog belangrijker is echter dat de verhoging een grote invloed zou hebben op het persoonlijke leven van de werknemers.
Broeder Benedikt geeft in een verklaring aan dat de orde er veel waarde aan hecht de menselijke maat te behouden bij het brouwen van het trappistenbier. 'We zouden ook een extra ploeg kunnen inzetten of overwerk toestaan. Maar daar zijn we niet voor. We vinden het belangrijk dat onze lekenmedewerkers op een redelijk uur naar huis kunnen gaan, zodat er tijd rest voor hun familiale en sociale leven. We willen ook het persoonlijke contact behouden met deze mensen en dat is bij een schaalvergroting misschien niet meer mogelijk.'
De monniken accepteren dat de productiebeperking gevolgen zal hebben voor de beschikbaarheid van het bier maar hopen dat probleem zo eerlijk mogelijk op te lossen. 'Af en toe komt een verdeelpunt tijdelijk zonder voorraad te zitten, volledig buiten de wil om van de handelaar of de winkelketen. Om dit zo veel mogelijk te vermijden verdeelt de trappistenbrouwerij het beschikbare bier op een eerlijke en billijke manier, zowel over grote als kleinere distributiepunten', aldus de orde."
De accentueringen zijn van mij.
De monniken gaan zelfs zo ver dat ze hun marketingstrategie aanpassen (nb; zelfs geen gebruik maken van de Wet van de Schaarste) en hopen op het begrip van distributeurs, detaillisten en klanten. Nou, mijn begrip hebben ze!
Het viel me de laatste maanden wel op dat JUMBO geen Westmalle meer leverde en dat MAKRO de Triple nog maar af en toe op voorraad had, maar als dit de reden is dan drink ik mijn zeldzame Triple met nog meer plezier.
Misschien dat u nu zegt 'dit kan niet met ieder product' & toch, toch is het de poging waard deze 'uitzonderlijke' P-Strategie; zelfs voor uw organisatie.
De Paters begrijpen in ieder geval bij hun Mensen Management het Boomerang Principe! Maar da's vanuit hun 'vak' ook weer heel begrijpelijk. Broeders, proost & Keep On the Good Work!
Le Triple.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro