http://www.youtube.com/watch?v=t2zfbvzeBuA
"Dat we niet beursgenoteerd zijn geeft ons de ruimte om VDL-bedrijven die even minder goed draaien te ondersteunen tot ze er weer bovenop zijn. Dat geeft de medewerkers vertrouwen en dat is heel belangrijk. Daardoor zetten zij ook weer een stapje extra als dat nodig is en vinden ze het ook niet erg om tijdelijk in een van onze andere bedrijven te werken. Dat is onze VDL-mentaliteit!" merkt Wim van de Leegte, president-directeur VDL Groep, op in zijn deze week verschenen interview met de collegae van partnersite ManagementSite.
'Als je medewerkers je vertrouwen dan zetten ze een stapje extra.' Er is geen Hogere Wiskunde voor nodig om dat te begrijpen. Feit is, waarschijnlijk, dat je het zelf ook prettig vindt als je de omgeving waarin c.q. de mensen waarmee je (samen)werkt, kan vertrouwen. Vertrouwen vormt dan ook onderdeel van ethisch handelen.
Althans, zo zien m.n. de Britten dit & namens hen meldt het Britse CIPD, ook deze week, 'Senior managers are in denial about low levels of trust in their organisations.' Empirisch onderzoek laat zien dat 1 op 3 werknemers het (top)management niet vertrouwt. Wat is de reactie van hetzelfde (Top)management? 'Het kan niet waar zijn.....'
Vorige maand publiceerde het Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) resultaten uit onderzoek naar de stand van zaken rondom het vertrouwen dat werknemers al dan niet hebben in het management van hun organisaties. De resultaten werden gerapporteerd in het doc. Employee Outlook: Focus on trust in leaders. In de inleiding lezen we "Trust relations in the workplace and trust in leaders are areas of keen interest for the CIPD. Trust and ethics have always been important and we know that issues of trust pre-date the financial crisis. Yet these issues, in recent times, have been significantly heightened by the financial crisis and scandal after scandal engulfing different sectors, professions and organisations."
Als vertrouwen in elkaar, werkgever <=> werknemer, op enig moment relevant is dan is het dat wel in tijden van CRISIS! 'De Boot zinkt! Help! Wie Redt Ons? Is de Kapitein te Vertrouwen??!!' Je kent dat wel..... (Nb; hopelijk niet;'zie VID)
Zagen we recent al dat er een ernstig tekort was in de EU, maar m.n. in NL (....), aan betrokkenheid bij de medewerkers, nu komt gebrek aan vertrouwen (wat dus 'iets' anders is maar wel van invloed is op elkaar) daar nog eens 'boven op'. CIPD: "More than one in three employees report that their level of trust in senior managers is weak (34%), while an overwhelming majority report that they trust in their colleagues and line managers to some or a great extent (92% and 80% respectively)." Zou het in NL zo veel beter zijn? Ben benieuwd.
Opvallend aan het Britse onderzoek is nog wel dat: "Trust ratings between employees and senior managers increase with an employee’s seniority, suggesting that senior managers are somewhat out of touch with how other employees are feeling." Als je al een wat oudere e/o in functie meer 'seniore' werknemer bent, heb je meer vertrouwen in de baas (zou dat komen door je meerjarig dienstverband c.q. de kosten die gemoeid zijn met je ontslag dan wel de wetenschap dat je toch zo weg bent?).
Het Britse onderzoek maakt de opmerking van Van de Leegte interessant. Inderdaad weet ik uit eigen ervaring (Nb; lid van een familie met een bedrijf & meerdere jaren ervaring in ondersteuning aan families met bedrijven) dat familiebedrijven meer energie dan andere bedrijven stoppen in het creëren én het behouden van het vertrouwen van werknemers, hun medewerkers. Bij het gemiddeld familiebedrijf zit dat dan ook wel goed. Maar hoe e.e.a. op te lossen voor de andere werkgevers? Hier helpt mogelijk het HBR artikel 'Decision to Trust'. Het artikel uit 2006 begint niet prettig "Roughly half of all managers don’t trust their leaders." Et tu, Brute? maar komt wel met enkele aanbevelingen. Robert Hurley komt met A Model for Trust, lees het eens.
Voor degenen die het niet lezen weet:, sterker nog voor hen die het Model niet nodig hebben omdat zij weten, dat in de kern van het begrip 'Vertrouwen' het gezegde opgaat 'Zoals de Waard is, Vertrouwt ie zijn Gasten.' & Een allerlaatste, maar dan ook écht allerlaatste, redding is dan altijd nog:
NB; wil je nu een écht Adaptieve Organisatie worden (nb; dus zeker niet star, da's momenteel én voor de nabije toekomst niet écht handig) dan is Vertrouwen één van de 9 Basis Principes. Lees ook 'Hacking HR to Build an Adaptibilty Advantage'.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro