Gesprekken tussen boze medewerkers en hun managers komen regelmatig voor. In dit artikel zien we er een. We zijn benieuwd hoe jij er als lezer mee omgaat. Hoe zou jij dit ombuigen? Op een respectvolle maar effectieve manier. Want daar gaat het om, om effect te sorteren. We hebben bewust voor dit voorbeeld gekozen omdat het werd aangegeven in een training als een van de lastigste op de werkvloer. Nou, laat je maar horen.
-Ik ben woedend.
-Vertel.
-Doe nou maar niet net alsof je net van de cursus afkomt, want daar koop ik niets voor.
-Als je het niet vertelt kan ik er ook niets mee, Evert.
-Het is belachelijk.
-Wat?
-Volkomen belachelijk.
-Wat is volkomen belachelijk?
-Dat plan van jullie om medewerkers allemaal in onregelmatigheid te gaan laten werken.
-En waarom vind je dat?
-Ik vind dat jullie te veel tijd hebben om onzin te bedenken.
-Onzin? Wat is onzin?
-Dat plan.
-Dat is geen onzin.
-Oh jawel. Jarenlang draaien we hier keurig onze eigen diensten. We stemmen dat met elkaar af. We ruilen. Er zijn nu eenmaal mensen die liever vroeg dan laat of nacht draaien. En nu pakken jullie dat van ons af. Terwijl iedereen er gelukkig mee was. En dan moeten we ook nog klokken.
-Batchen.
-Wij noemen het klokken. En we zullen het altijd klokken noemen.
-Je bent boos.
-Dat zei ik al. Waarom moeten we klokken?
-Omdat er gerommeld werd met de tijd. Dit hoort bij een moderne bedrijfsvoering.
-Welnee, er moeten mensen uit, en door ons te laten klokken denken jullie in kaart te krijgen hoeveel tijd er gewonnen kan worden met klokken.
-Evert, dat is het echt niet.
-Tuurlijk wel.
-We willen gewoon precies kunnen zien hoeveel uren jullie met zijn allen draaien en we willen dat op de balance score card laten terugkomen.
-De balance wat?
-Scorecard.
-Cijfers, daar gaat het om. Dat is het enige wat jullie kunnen, cijfers. En wij werken ons ondertussen de kanariepieten.
-Dat is te kort door de bocht.
-Ik doe er niet aan mee. Ik ga niet klokken.
-Maak het jezelf nou niet zo moeilijk.
-Ik maak het mezelf niet moeilijk. Ik ga gewoon niet klokken.
-Evert, luister. Je bent een van mijn beste mensen. Laat me nou niet in de steek.
-Wie laat wie in de steek? Dit is toch een motie van wantrouwen?
-Welnee. We doen gewoon ons best om het goed te hebben met elkaar. Maar dit hoort erbij anno 2014. Hier kan je echt niet omheen. En ik heb het jullie goed uitgelegd.
-Uitgelegd wel, maar niemand kon vragen stellen. Dus daarom kom ik nu hier.
-Als ik jullie vragen had laten stellen, had ik er nu nog gestaan.
-Dat geeft niet. Als je ons wilt motiveren moet je iets extra’s doen.
-Ik moet jullie niet hoeven te motiveren, dat moeten jullie zelf doen.
-Okay. Maar jullie hoeven ons niet te demotiveren. We werken ons hier een slag in de rondte, en een schouderklopje…ho maar. Ik vind dat heel erg, weet je dat?
-Ik geef wel schouderklopjes. Onlangs nog 2 gratificaties uitgedeeld.
-Ja, en weet je hoe dat voelt voor de harde werkers die er geen kregen? Daar denken jullie niet over na.
-Je ziet alles weer zo negatief.
-Nee, ik zie het realistisch.
-Ik verwacht toch dat je het gaat doen.
-En wat als ik het niet doe?
-Doe nou niet zo lullig man.
-Ik doe niet lullig. Jullie doen lullig.
De vraag aan onze lezers is om hieronder op te schrijven hoe ze dit zouden ombuigen. Hoe je de medewerker weer in een positieve stand krijgt. Wij horen graag van je.
Bert Overbeek is de schrijver van 'Bert's Breinboek voor Managers en Trainers' dat verkrijgbaar is via de shop van mijnmanagementboek.nl Hier vindt u een artikel over het boek: http://www.jongebazen.nl/verandermanagement/eindelijk-een-breinboek-voor-managers-trainers-en-coaches. Het boek behandelt de invloed van nieuwe inzichten op management development, selectie en werving en veranderprocessen bij medewerkers en teams.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Wij willen graag als organisatie de benoemde bedrijfsdoelstellingen halen en continuïteit borgen voor het bedrijf en haar werknemers. Om de interne processen te bewaken gebruiken we de BSC als meetinstrument.
Wanneer schikt het om samen en/of meerdere te brainstormen en oplossingen te bedenken voor de verschillende kwesties? Bijkomend vraagstuk en doelstelling is dat ik graag de onderlinge samenwerking verbeterd wil hebben.