Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Als 28% van de bedrijven nu al heeft besloten om geen kerstpakket meer te geven en veel bedrijven nog twijfelen, kan je ervan uitgaan dat ca. de helft van de bedrijven dus geen pakket meer geeft. Dit houdt in dat de maatregle nog "maar" 30 miljoen oplevert, échter als hiervan ook nog eens de WW-uitkering van 1000 werknemers betaald moet worden is de besparing te verwaarlozen.
Kortom de helft van de (beroeps)bevolking is de dupe van een maatregel die per saldo niets oplevert.
Het maakt deel uit van de secundaire arbeidsvoorwaarden en is dus een verworven recht.
Net zoals een werkgever niet kan besluiten om voortaan nog maar 17 eurocent kilometervergoeding
te geven in plaats van 28 eurocent. Het door de fiscus belaste deel bedraagt hooguit 4 tot 6
eurocent, daarvan blijft voor de werknemer dus 22 tot 24 eurocent over!
Enkele jaren geleden haalde een interim-manager in Friesland zelfs de landelijke
dagbladen toen hij dacht veel geld te kunnen besparen door geen kerstpakket
meer te verstrekken. Toen het personeel daar lucht van kreeg dreigde het met een staking!
Wat de goede man niet wist, was dat hij op de organisatiecultuur was gestuit, namelijk op de
rituelen van de organisatie. En het veranderen van de organisatiecultuur is moeilijk en langdurig,
zie bijvoorbeeld de NS.
En, dan tellen we nog niet eens de kosten mee van alle moeite en tijd in de administrtatieve organisatie van de overheid om de regel uit te denken, te organiseren, te publiceren èn de kosten in de toekomst om de naleving van de regel te controleren...
Heren in Den haag: deze maatregel KÒST de BV Nederland alleen maar geld en levert uitsluitend ellende op.
Hetzelfde geldt overigens voor de regel dat alle korting boven de €450,- per jaar loonbelast wordt.
In de praktijk betekent dat namelijk dat menig werkgever aan de cliënten méér korting mag geven dan aan de eigen medewerkers...
Lijkt me toch niet erg eerlijk!
De regeling is bedoelt om exorbitant dure cadeaux te belasten. De doos met eten blijft onbelast dus die mensen die daar het hele jaar naar toe leven behouden hun verzetje.
Echter de mensen die cash-geld, laptops, op afstand bestuurbare auto's e.d. (je moet tegenwoordig van alles verzinnen om het personeel te verrassen)! krijgen die gaan hier belasting over betalen.
Persoonlijk vind ik dit terecht.
Laat de manager gewoon eens een beetje aandacht en persoonlijke betrokkenheid geven aan zijn of haar personeel, dit scheelt een boel in de kosten en werkt vele malen beter.