Albert Heijn doet proef met elektrische vrachtwagens

Peter Appel Transport, Albert Heijn, DAF Trucks, Simon Loos en TNO testen het rijden met elektrische trucks-met-trailers in steden. Als onderdeel van de praktijktest worden niet alleen volledig elektrische trucks ingezet maar ook plug-in-hybride trucks, een Europese primeur. De partners willen hiermee vaststellen aan welke functionele en operationele eisen ze moeten voldoen om in de toekomst supermarkten in binnensteden emissievrij te bevoorraden. Directeur-generaal Mobiliteit drs. Mark Frequin van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verrichte samen met Cees van Vliet, directeur winkelorganisatie en distributie van Albert Heijn, de openingshandeling voor deze test. Het project loopt minimaal twee jaar.

Green Deal Zero Emissie

In 2014 ondertekende Albert Heijn de Green Deal Zero Emissie. In deze Green Deal onderzoeken verladers, vervoerders, constructeurs en overheden met elkaar hoe binnensteden in de toekomst zoveel mogelijk emissievrij kunnen worden bevoorraad. De test met de partners DAF, Simon Loos, Peter Appel Transport en TNO, is een belangrijke stap om inzicht te krijgen hoe de transitie naar emissievrij vorm kan worden gegeven. De pilot wordt uitgevoerd met de subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en - Innovaties in Transport van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Type vrachtauto’s

Tijdens de test worden Albert Heijn, DAF Trucks, Simon Loos, Peter Appel Transport en TNO testen drie batterij-elektrische (DAF CF Electric) en twee plug-in-hybride truck-trailer combinaties (DAF CF Hybrid), Peter Appel Transport zal gaan testen met de plug-in-hybride truck-trailer combinatie. De truck-trailercombinatie is Albert Heijns belangrijkste type voertuig. Meer dan 90% van de leveringen aan de supermarkten wordt daarmee uitgevoerd.

De  snellaadinfrastructuur wordt geleverd door VDL. Daarnaast heeft VDL ook de elektrische aandrijflijn van de DAFs ontwikkeld en gebouwd. Het doel is om zoveel mogelijk relevante technische, operationele, financiële en organisatorische aspecten voor emissievrije bevoorrading van supermarkten te testen. Op basis van analyses door TNO zal hiermee worden vastgesteld aan welke functionele en operationele vereisten de middelen en organisatie moeten voldoen om in de nabije toekomst supermarkten in binnensteden emissievrij te gaan bevoorraden.

Oplossingen

Ondanks dat er nog nauwelijks emissievrije oplossingen voor het zware goederenvervoer beschikbaar zijn en de ontwikkeling nog pril is en de actieradius nog beperkt is, onderzoeken de betrokken bedrijven waarbij over de volledige afstand elektrisch wordt gereden. Dit gaat met name om ritten vanaf Zaandam naar Amsterdam. Met plug-in-hybride-trucks kunnen vanaf Zaandam ook winkels verder weg, in bijvoorbeeld Utrecht, emissievrij worden bevoorraad. De batterijen van de voertuigen worden tussen de ritten bijgeladen op een speciaal aangelegd snellaadplein op het distributiecentrum van Albert Heijn in Zaandam.

Bron: Ahold Delhaize

Foto: Peter Appel Transport

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO