Wanbetalers!!!!!!

Beste lezers,

Naar aanleiding van de aanhef van dit artikel wil ik het eens gaan hebben over betalingen vooraf. Iedereen is het er over eens dat als je een brood koopt bij de bakker dat dit vooraf betaald moet worden.

Stel je eens voor hoe het zou gaan als dit anders was.......

Je bestelt een brood, eet het op en daarna ga je je beklagen bij de bakker (na vele aanmaningen van zijn kant) dat het brood niet zo lekker was. Zeker weten doe je dit niet meer want inmiddels zijn er 3 maanden voorbij en ga je ook bij andere bakkers je brood halen omdat je bij voornoemde bakker niet meer bedient wordt alsook bij andere bakkers niet waar je nog een rekening open hebt staan.
Alle bakkers klagen en sommige gaan eraan kapot en moeten hun winkel sluiten omdat de kosten voor de leveranciers en vaste lasten niet meer betaald kunnen worden vanwege de wanbetalers. Ja want wanbetalers hadden zij genoeg in tegenstelling van betalende klanten.

De incassobureaus zouden hoogtijdagen hebben aan dit soort bedrijvigheden.
En dat is nu precies wat er gebeurt in de boze dagelijkse wereld waar bedrijven onderling achteraf aan elkaar betalen.
Veel bedrijven gaan hier letterlijk aan kapot en het blijkt dat onze Overheid aan deze wanbetalingen vrolijk meedoet. Dus betalingen achteraf brengen een hoop rompslomp met zich mee.
Omdat wij allemaal kuddedieren zijn en niet anders gewent, vinden wij dat wij dat ook maar moeten doen.

Dus eigenlijk is het een zichzelf in standhoudend, tijd dus geldverslindende bezigheid waar wij niet vanaf willen stappen.
Je recht halen kan je op je algemene en betalingsvoorwaarden, dat staat nu eenmaal vast maar daar heeft de bakker geen last van.
En de bakker zou het voor geen goud anders willen zoals overigens alle leveranciers van goederen.

De reden dat ik deze column schrijf is, omdat ook ik ben begonnen met betaling vooraf dus mijn dienst aanbieden in dagdelen van elk 4 uur. Online en/of Ad Hoc telefonisch in blokken van 0,5 uur.
Zie www.duivis-mag.nl/voorbeelden.htm

Als iedereen deze wijze van betaling in een service dienstverlening zou toepassen dan is daar niets mis mee. Niet betaald betekend dan niets leveren. Persoonlijk heb ik niets met het achteraf bakkeleien dat iets niet naar de zin is geweest of niet is bevallen en daardoor maar niet of moeilijk te betalen. Natuurlijk heb ik dit in mijn Algemene en Betalingsvoorwaarden vermeldt op mijn website.
In mijn vak is veel afhankelijk van de medewerking en inzet van de cliënt.
Mijn Online dienst is enkel op afspraak en kan pas na betaling en lezen van de Algemene en Betalingsvoorwaarden geactiveerd worden.
Het aangaan van een contract is dus exact hetzelfde en ik hoop dat velen mijn voorbeeld, na het lezen van deze column, zullen gaan volgen.

Door de Algemene en Betalingsvoorwaarden aan te passen kan men zich vrijwaren.
Zie eventueel mijn website www.duivis-mag en klik op daarna op om bij de Algemene en Betalingsvoorwaarden te komen.

Gezien de grote problemen op dit gebied die een ieder wel bekend zijn, is de vraag waar je beter mee af bent: “Met minder klanten die bereid zijn vooraf te betalen of met meer klanten die niet betalen of wanbetalers zijn en het (sorry) schijt hebben aan jouw voorwaarden. Dit soort klanten bezorgt je veel kopzorgen, geld en niet te vergeten tijd en dit kun je toch beter besteden, bijvoorbeeld aan het verwerven van klanten die bereid zijn vooraf te betalen.

Beter kwaliteit dan kwantiteit, want het vertrouwen in je klanten en jou inzet in je werk kun je beter verrichten als je geen zorgen hebt over betalingen door andere klanten.
Sterker nog, In mijn beroep is wederzijds vertrouwen erg belangrijk en deze eigenschap kan door wanbetalers behoorlijk geschaad worden.

De tegenstellingen zijn legio. Bijvoorbeeld als je naar een sport- of dansschool gaat dien je ook vooraf te betalen, dit is ook een dienst!!!!!!

Dus graag commentaar en/of ondersteuning in deze stelling.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Koos de Heer
Ik betaal de bakker niet voordat hij zijn brood gaat bakken. Het brood is al klaar op het moment dat ik beslis om te kopen. Ik kan in de winkel naar het brood kijken, in de supermarkt kan ik het zelfs (in de verpakking) vastpakken voordat ik het koop. Dan heb ik daarnee een indruk van de kwaliteit van het brood - weliswaar niet volledig, want het kan nog steeds vies smaken, maar ik weet veel meer van het brood dat ik koop dan van een dienst die ik afneem. Een adviseur begint pas met het creëren van zijn dienst op het moment dat het contract wordt aangegaan. Dat is een fundamenteel andere situatie.
Mattie Duivis
Auteur
Reactie op Koos De Heer. Ook bij mij staat vermeldt wat ik wel of niet lever aan diensten en wat ik daarmee beoog. Nog steeds is dit afhankelijk van de bevinding van de cliënt (de smaak) dus ook daar zit een overeenkomst met het brood. U koopt het brood uiteindelijk toch, om achteraf de bevinding (de smaak) vast te kunnen stellen. Uw en mijn stelling zijn daarin dus gelijk. Daarbij, ook ik word niet betaald voordat ik een overeenkomst heb, intussen ben ik er al wel mee bezig, vergelijkbaar met de bakker die zijn brood aan het bakken is. Dans- of sportlessen kan men nemen op de fysieke uitelijkheden die anderen daarvan kunnen laten zien. Vergelijkbaar met het brood dat zich laat zien, ruiken en vastpakken. Het uiteindelijke resultaat voor zichzelf kan men al of niet later pas ontdekken, zoals de smaak van het brood. Dit is dus afhankelijk van de persoon in kwestie zelf. Voor de lessen zal uiteindelijk toch vooruit betaald moeten worden!!!!