Pesten op de werkvloer kost miljarden (2)

Lars Dalgaard, oprichter van Success-Factors (speeding softwarebedrijf), is na 7 jaar gericht werken aan het bestrijden van pestgedrag het meest trots op het feit dat hij geen vervelende mensen in dienst heeft. Waarom? Een van de basisregels van zijn bedrijf is dat er alleen maar vriendelijke mensen mogen werken, met hart en passie voor de zaak en voor wat het bedrijf doet. Geen egocentrische werknemers dus. Dit streven ondertekenen alle medewerkers expliciet in hun arbeidsovereenkomst.

De businesscase voor zijn principe? Organisaties die rotzakken en pestkoppen hun gang laten gaan:
hebben moeite om hun echte talenten te behouden; moeten steeds weer nieuwe klanten werven, hebben een slechte naam in de markt en zijn minder creatief en minder innovatief

Welke tegenmaatregelen kunt je nemen, als je geconfronteerd wordt met pestkoppen en zo? HR-afdelingen die een beschaafde werkomgeving willen realiseren moeten een anti-pestkoppen-en-zo beleid ontwerpen en invoeren gebaseerd op tenminste vijf principes:

1. geef zelf het goede voorbeeld
2. let scherp op bij aanstellen en ontslaan
3. creëer conflicten die constructief werken
4. wees aardig voor medewerkers en klanten
5. treedt hard op. Wees niet laf!

Heel concreet betekent dit onder andere dat tenminste jij als HR- manager en professional (hard) optreedt tegen,
1. beledigingen
2. ongewenste intimiteiten
3. sarcasme
4. onbeschoft onderbreken
5. collega’s negeren
6. publiek vernederen

Als jij als HR-professional het woord bij de daad voegt, consequent bent, het top-management committeert voor deze zaak en niet los laat, dan kun je vast na 2 tot 7 jaar net zo trots zijn als Lars Dalgaard. En…… Jouw onderneming is ondertussen lekker gaan groeien, je hebt minder moeite om het huidige talent te behouden, om nieuw talent binnen boord te halen en zeker niet onbelangrijk, je hebt meer aanzien gekregen binnen de organisatie en als je het heel goed doet, zit je binnen no-time (regelmatig) aan de tafel van de board. Geniet van dit beeld alvast een beetje, maar begin dan wel snel!

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Lia Donkers
Dat is nu eens en goed bericht en een voorbeeld van Good Practice.
Ik zou graag nader kennismaken met deze Lars want voor het platform Mobbing Experts zijn we altijd naar voorbeelden van Good Practice.
De overige zaken: ben ik het helemaal mee eens vooral zelf het goede voorbeeld geven: dat is wellicht nog het belangrijkste en niet los laten: prima artikel.
Met vriendelijke groet
Lia Donkers
Mede-oprichter Mobbing Experts Platform