Crisis: Pas op de plaats of achteruitgang?

Met 10.559 faillissementen in 2009 (+54% t.o.v. 2008), werkloosheidscijfers die voorlopig alleen een weg naar boven vinden en aanhoudende lage inflatiecijfers mogen we concluderen dat “het nog niet echt lekker gaat” in Nederland.

Politiek Den Haag ligt op de “Intensive Care” en het kabinet wordt kunstmatig in leven gehouden. Veel concrete stappen vanuit de politiek moeten we het komende half jaar niet verwachten, de bal ligt voorlopig bij het bedrijfsleven.

Na bovenstaande cijfers valt het niet te ontkennen dat er een achteruitgang te constateren is in de economie. De titel van deze blog heeft dan ook betrekking tot de indeling van organisaties. Een crisis zoals we nu beleven is voor veel organisaties een aanleiding om een reorganisatie door te voeren.

Veel organisaties zijn immers ingericht op het maximaal kunnen benutten van aanwezige vraag in de markt. Als die vraag uitblijft is het logisch dat een organisatie anders moet worden ingericht. Maar wat wordt er opnieuw ingericht?

Aantal medewerkers, (productie)processen, doelstellingen worden opnieuw geformuleerd etc. Uiteindelijk hebben deze stappen als doel de positie van de organisatie te verstevigen gedurende de crisis zodat ze klaar is om weer verder te gaan waar ze voor de crisis gebleven was. Tot die tijd is het “overleven”.

Organisaties zullen moeten inzien dat de crisis verstrekkende gevolgen heeft voor de manier waarop we organisaties indelen. Het is zeer goed mogelijk dat de situatie nooit meer wordt zoals hij was. Daarmee zullen organisaties dus niet meer worden wat ze geweest zijn. Of liever: De organisatie wordt iets wat ze nog nooit geweest is!

De ontwikkelingen van organisaties zullen in het teken staan van “Betrekken”. Betrekken van medewerkers, van klanten, van leveranciers, van massa’s mensen (Crowdsourcing) etc. Niet alleen het gevoel geven dat ze betrokken zijn, maar écht betrekken in belangrijke beslissingen, innovaties en onderzoeken.

Deze transformatie is natuurlijk spannend, zeker voor mensen die al langer in de organisatie actief zijn. Behaalde resultaten uit het verleden hebben er immers voor gezorgd dat men is waar men nu is. Hoewel het een ongekend spannende fase is zijn de huidige managers de aangewezen personen om het voortouw te nemen in de transformatie. Zij kunnen immers de vertaalslag maken van de “oude” situatie naar de “nieuwe” situatie. Voorwaarde is wel dat men durft. Daar is behoorlijk wat moed voor nodig.

Bel maar eens een klant en vraag hem wat hij in de toekomst van de organisatie verwacht, vraag een leverancier maar eens of hij eens wil deelnemen aan een vergadering/brainstormsessie, vraag een grote hoeveelheid mensen maar eens naar de sterke punten van je concurrent. En óf dat spannend is!

Kortom: Wees creatief, innovatief en vooruitstrevend. Alleen dan kun je van de crisis een pas op de plaats maken in plaats van een achteruitgang.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro