Heel wat boeken staan vol met interessante dingen over management. We moeten meer gaan samenwerken in de markt in plaats van elkaar te beconcurreren, we moeten onze medewerkers tot aandeelhouder maken, ruimte maken voor professionals en ze faciliteren in plaats van ze directief aan te sturen en onze wetgeving zit vol gelijkheid als het gaat om kansen. Tussen jong en oud, man en vrouw, blank en gekleurd.
En wat zien we? We zien dat in de bedrijfstop voor het merendeel mannen zitten. Mannen die jaknikkers en vriendjes om zich heen verzamelen. Die er geen moeite mee hebben om mensen, die goed functioneren, een andere functie te geven om te ontslaan omdat ze alleen maar naar het scoren op de korte termijn kijken.
Toen de zogenaamde crisis (niets anders dan economisch herstel de andere kant uit) net begon, was het en vogue om te praten over moreel verantwoord management. Daar wordt nog steeds over gepraat, maar veel meer dan mooie woorden zijn het niet. Steeds weer zie je dezelfde structuur opduiken in bedrijven.
Als het even tegenzit, herstelt zich de structuur van de haantjes. Mannen die aansturen vanuit machtsgedrag en die geen idee hebben hoe ze de kwaliteit van individuen moeten benutten. En ze werken altijd op dezelfde manier. Ze komen eens langs, managen op incidenten, meestal op cijfers, niet op hoe die cijfers tot stand komen. En al helemaal niet op hoe je die cijfers de goede kant uit krijgt.
Ze doen dat door druk te zetten. Ze doen niet veel meer dan (soms alleen maar per mail) tegen mensen roepen dat de productie zo slecht is. Dat gebeurt met veel bombast en dreiging. Goede mensen, die hard werken om het resultaat te verbeteren, worden uit hun functies gehaald. Op basis van afstandelijke waarnemingen.
Aan mensen die alleen maar mailtjes sturen over cijfers en dan dreigende taal uitkramen, hebben we niets. En iedereen weet dit. Maar hoe kan het dan toch, dat ze altijd weer in leidinggevende posities zitten? Dat ze alle ruimte krijgen van bestuursraden en aandeelhouders om ongeremd hun macht uit te oefenen?
Laten we oppassen dat onze opvatting over moreel verantwoord management niet een vluchtige mode was. Laten we de haantjes tegenwerken en zorgen dat we strategieën vinden die ze het werken onmogelijk maakt. En ruimte maken voor goede managers die echt voor een beter resultaat zorgen. Met ons.
Buikpijn, zenuwachtig en slapeloze nachten? En dit allemaal voor een presentatie….? Dit is niet nodig! De workshops bij Tonen. info geven je meerzelfvertrouwen en de nodige skills om voor een publiek te spreken. Laat je door middel van theatertechnieken en muziek de diverse technieken van presenteren aanleren zodat je straks onbevreesdje verhaal kunt overbrengen op je publiek. Op 25 en 26 maart is er een volgende cursus in Alphen aan den Rijn. Informatie via www.tonen.infoof 06-30710006
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Goed artikel, Ik ken de haantjes. Even de vinger op de zere plek gelgd
Als je iets constructiefs wil doen, doe dat dan in je eigen omgeving, of doe suggesties, hoe je in organisaties (in het algemeen) tot verbeteringen kunt komen.
Een suggestie van mijn kant: vraag eens een keer een gesprek aan met een manager, waarvan jij vindt dat hij het niet goed doet, geef aan welke negatieve effecten dat volgens jou heeft of kan hebben en vraag hem tegelijkertijd naar zijn overwegingen om het zo te doen.
Dan heb je de kans op een echt gesprek en kun je wellicht de gang van zaken positief beinvloeden!
De voorbeelden van leiderschap die Jan vd Ploeg noemt hebben allemaal betrekking op verschillende stijlen. In het bedrijfsleven gaat mijn voorkeur uit naar situationeel leiderschap. Overleggen en sturen als basis, loslaten waar het kan, soms bijsturen en directief als het echt moet. Met Zelfbewust, Ondernemend en Natuurlijk gedrag samen naar richting, ruimte en resultaat.
Voorlopig blijven de old boys de dienst uitmaken. Managers worden nog al te vaak naar voren geschoven door hun voorganger of oude collega.
Het is de hoogste tijd voor nieuwe inzichten, want zo schiet het niet op. De overgang naar het Internet, het nieuwe werken, de uitdagingen in de 21ste eeuw, de erkenning dat moderne managers eerder meer geluk in hun werk zoeken dan meer geld en macht. Al die vraagstukken, ideeen en nog veel meer, blijven liggen zolang het oudejongenskrentenbrood niet aan plakken wordt gesneden.
Dus zolang wij als domme schapen accepteren, of het wel goed vinden omdat we het te druk hebben met andere zaken, dat iemand het voortouw neemt zullen bepaalde mensen dat automatisch doen. Ze kunnen gewoon niet tegen chaos, alles moet op z'n plek; en zij bovenaan.
Neem eens initiatief.
Dat veranderde dan weer op het moment dat het economisch wat slechter ging, de efficiëntie verhoogd ging worden en het een no-nonsens bedrijf moest worden. Dat ging dan een tijdje op die manier totdat er conflicten binnen het bedrijf uitbraken en het personeel op hoge poten de directeur opzochten om hun beklag te doen over het mismanagement wat er plaats vond.
En de geschiedenis herhaalde zich weer, de betreffende manager op non-actief en om de tafel hoe het dan wel moest. Het is vooral de factor tekortkomingen van het middle management, die laag zit er tussenin en heeft vaker geen eigen mening en huppelt achter het hoger management aan.
En die geven opdrachten door aan de groep managers in de middenlaag. Alleen door zelfbehoud en onkunde zijn die niet in staat om op de juiste wijze de opdrachten te vertalen naar de werkvloer om het doodeenvoudige feit dat ze aangesteld zijn op basis van een HBO opleiding zonder verdere kennis van menselijke gedragingen en behoeften, het communiceren met mensen en het zorgen voor een gemotiveerde groep mensen.
Verwar de ironie niet met een aanpak, jongen. Verder prima aanvulling. Dank.