De Nederland BV draait op volle toeren. De economie is ‘booming’ en ondernemers verdienen geld als water. Met andere woorden: ondernemers willen veel geld verdienen zonder een echte inspanning te leveren. Laat staan dat een weerstand doorbreken. Een goed bewijs daarvan is dat offertes die worden uitgebracht in de ‘consumentenwereld’ nauwelijks worden nagebeld. Onlangs heb ik het nog ervaren! Ik vroeg bij drie aannemers een offerte aan voor een dakkappel. Een simpele dakkappel. Een aannemer vroeg er € 7.900 voor, aannemer nummer twee vroeg er € 6.300 voor en aannemer nummer drie slechts € 4.900. Een inmens verschil, waar of niet? Uiteindelijk koos ik voor het laatste aannemer. Niet alleen de prijs was doorslagevend. De Ruiter Dakkappellen, want dat is de naam van aannemer nummer drie, belde de offerte binnen een week na. De vertegenwoordiger van De Ruiter vroeg of alles naar wens was. Hij was bereid om langs te komen nog over de prijs te praten. Iets extra te leveren. Keurig. Aannemer een en twee lieten niets van zich horen. Dit maak je ook mee als je je auto wil gaan kopen. Je laat je karretje taxeren bij een dealer. Als je na een proefrit (koopsignaal) en een stapel folders en de taxatiewaarde de showroom uitstapt hoor je in negen van de tien gevallen niet meer. En waarom?
Leer van je tegenslagen of ben je een mietje?
De reden dat offertes niet worden nagebeld is simpel. Men is bang voor het NEE woord, bang om afgewezen te worden en bang voor....vul maar in. Naar mijn idee kun je van tegenslagen leren. Als je een offerte verliest...don't worry. Leer van je nederlagen. Vraag wat de reden is dat men niet voor jou kiest. Deel je ervaring met je collega's. Alleen dan word je een echte goede verkoper, ondernemer. Dus zet jezelf over je angsten heen en bel na, vraag na....en vroeg of laat ben jij de winnaar.....geloof in jezelf. Of denk jij daar anders over?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO