Etos, heeft de klant centraal

Veel bedrijven hebben er hun mond vol van, in alle plannen komt het terug. Zelfs ING heeft nu besloten voortaan de telefoon gewoon op te nemen, met andere woorden, klantgericht te worden.

Graag een voorbeeld van een bedrijf dat die slag al gemaakt heeft. En waar je dagelijks als klant merkt, dat ook alle werknemers het snappen. Etos. Je merkt meteen als je een winkel van ze binnen komt, hoe groot of klein deze ook is. Zij hebben het in de gaten. Als je als klant maar even op kijkt met een zoekende blik komt er een vriendelijke dame of heer naar je toe. “Kan ik u wellicht helpen?” Bij de kassa wordt de simpele vraag gesteld: “Heeft u alles kunnen vinden?” En afgelopen week als klap op de vuurpijl: “Mevrouw, weet u wel dat morgen alle producten van Nivea 50% korting hebben?” Waarop ik aangaf: “Dat is fijn dat jullie dat even zeggen, dan kom ik morgen terug.” Waarop de Etos medewerkster heel vriendelijk zei: “Maar mevrouw, dat is toch gewoon, we zijn er voor de klanten!”

Een ander bedrijf, die begrijpt hoe het werkt is Footlocker. Op zoek naar nieuwe sportschoenen bleek de juiste maat niet in de winkel aanwezig te zijn. Geen probleem, wij bestellen hem voor u. En wat dan de verrassing is, is dat je niet gebeld wordt om ze op te halen in de winkel, maar dat de schoenen keurig thuis worden afgeleverd. En in dit geval tot drie keer toe worden aangeboden, omdat er even niemand thuis was. Ook Footlocker begrijpt dat je de als klant net even extra verrast moet worden. En dat zorgt voor hele goede PR.

Susan van Gorp

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Richard den Dulk
Susan, bedankt voor deze woorden! Heerlijk hè dat het toch gewoon kan. Jammer dat ik deze winkeliers niet getraind heb want dan was jou stuk nog betere reclame! Voor mij...

Richard
robert
lekker he....gewoon goed geholpen worden. En dan blijft de vraag....hoe vaak verrassen wij onze clienten met onze diensten? Ik ga eens even goed nadenken......
Hans
.... het kan zeker. Persoonlijk ben ik heel gevoelig voor een vriendelijke persoon die iets extra's voor je doet.  Ik leg het mijn medewerkers ook heel vaak uit. Het woord gunnen mis ik overigens in het bovenstaande stuk.....