Incourante voorraden doen pijn. Liefst vergeten we de winkeldochters die ver achter in de magazijnen zijn verstopt. Hoe komen we ervan af? De keuze is eindeloos in de detail- en groothandel. Je kunt vandaag in elke vestiging, elk gewenst product direct leverbaar uit voorraad kopen.
Walther Ploos van Amstel schrijft erover op Nuzakelijk.nl:
Die assortimentspreiding is niet zonder risico’s. De voorraden kunnen gierend uit de klauwen lopen en de uiteindelijke niet verkochte voorraden doen pijn. Hoe kom je ervan af? En, belangrijker nog, hoe voorkom je vroegtijdig dat de voorraad later incourant wordt? Het voorkomen van incourante voorraden start met goed assortimentsbeheer, op basis van de productlevenscyclus van producten. Een product wordt op twee momenten incourant; bij het infaseren en bij het uitfaseren.
Infaseren: met beleid
Het eerste moment dat een product incourant kan worden, is als je een product net introduceert. Als het product niet volgens verwachting verkoopt, dan moet je de voorraad terug sturen naar de leveranciers, de bestelhoeveelheid verlagen of het product afprijzen of beter aanprijzen. Mogelijk heeft die leverancier er nog wel klanten voor.
Denk ook goed na over de allereerste bestelling bij het infaseren van nieuwe producten. Die vergt een goede, en bovenal, voorzichtige vraagvoorspelling. Veel incourante voorraad is het resultaat van die eerste, veel te hoge, bestelling. Hoe scoort de 'vraagvoorspelbaarheid' bij nieuwe producten in uw bedrijf?
Uitfaseren: voorkom nakomertjes
Het tweede moment is als een product het einde van de productlevenscyclus nadert. Soms ligt er dan nog veel, teveel, product. De spreiding in de vraag aan het einde van de productlevenscyclus wordt groter. Als je dan niet tijdig de servicegraad in het systeem voor voorraadbeheer aanpast, dan bestelt het systeem automatisch bij om de veiligheidsvoorraad te verhogen.Die laatste bestelling is een belangrijke, maar vooral onnodige, oorzaak van veel incourant bij bedrijven. Je had die logistieke 'nakomertjes' kunnen zien aankomen.
Productlevenscyclus
De sleutel voor het voorkomen van incourante voorraden is 'product life cycle management'. Productmanagers moeten de nieuwe producten, de volwassen producten en de uitlopende producten zorgvuldig managen. Voor elke fase in de productlevenscyclus is een andere aanpak van de voorraden nodig. Aan het begin moeten productmanagement, inkoop en logistiek goed samenwerken.
ls een product volwassen is, dan kan logistiek prima voor de bestellingen zorgen; laat de computer gerust het werk doen. Aan het einde moeten productmanagement, verkoop en logistiek goed samenwerken. Voor alle fasen geldt dat de planners kort op de bal moeten spelen op basis van de meeste actuele informatie over vraag en voorraden.
Lessen leren
Er zijn voor het assortimentsbeheer veel lessen te leren voor het in- en uitfaseren van producten. Zowel van de tegenvallers als van de meevallers valt veel te leren. Hoe vaak evalueert u eigenlijk uw nieuwe productintroducties? Wat zijn uw ervaringen met incourante voorraden? Hoe goed was de vraagvoorspelling voor de eerste inkooporder? Als je wacht tot een product incourant is als het een of twee jaar niet meer heeft bewogen, dan werkt reanimeren echt niet meer.
Het voorkomen van incourante voorraden start met goed assortimentsbeheer, op basis van de productlevenscyclus van producten, en snel en adequaat reageren op veranderingen in de vraag.
Figuur: Slimstock
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro