Zo’n 59 procent van de bedrijven met meer dan zes bestelauto’s overweegt serieus om in 2019 of 2020 een volledig elektrische bestelauto (LCV) aan te schaffen, 47 procent overweegt een PHEV. Fleetowners verwachten zelfs dat in 2025 een derde van hun fleet elektrisch zal zijn aangedreven. De eerste Monitor Lichte Bedrijfswagens geeft inzichten in de ontwikkelingen op de bestelautomarkt.
Het onderzoek is een initiatief van RAI Vereniging en wordt uitgevoerd door VMS | Insight. Die laatste partij is ook verantwoordelijk voor het jaarlijkse Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO).
Schoner rijden
Als de respondenten wordt gevraagd de grote veranderingen te benoemen die de komende 5 jaar op hun bedrijf afkomen en die serieuze invloed zullen hebben op de wijze waarop de mobiliteitsbehoefte is ingericht, is er één verandering die er met kop en schouders bovenuit steekt: schoner rijden (brandstoftransitie, elektrificatie, CO2-reductie en emissievrij rijden).
Op de tweede plaats komt logistieke veranderingen als gevolg van veranderingen in het bedrijf. Veranderende wet- en regelgeving en afsluiten binnensteden volgen op respectievelijk plaats 3 en 4. Van dealers, importeurs en van de overheid wordt een belangrijke rol verwacht om het bedrijf te helpen omgaan met deze veranderingen.
Gebruik
Bijna de helft van de lichte bedrijfswagens rijdt 50 tot 100 kilometer per dag. Ongeveer een kwart van de bedrijfswagens rijdt meer dan 150 kilometer per dag. Bij 37% van de bedrijven mogen medewerkers de bedrijfswagens ook privé gebruiken. 12% van de totale fleet wordt daadwerkelijk privé gebruikt.
Betrouwbaarheid/kwaliteit
Ruime aandacht in de Monitor Lichte Bedrijfswagens ook voor de bestelauto zelf. Waaraan moet die voldoen, wat is de merkvoorkeur en hoe zit het met de NPS-scores (aanbevelingsscores)? Betrouwbaarheid/kwaliteit blijkt bovenaan te staan als het gaat om de keuze van een bestelauto. Waarbij geldt dat voor kleine bedrijven kosten/TCO nauwelijks een rol spelen. Zijn er meer dan 6 bestelauto’s in het park, dan speelt die factor wel mee. Welke merken genieten de voorkeur? Volkswagen, Mercedes-Benz en Toyota worden het vaakst overwogen. Ford scoort met de PHEV en dan vooral bij grote fleets. Maar bovenal: een voorkeurspositie is sterk afhankelijk van het aanwezig zijn van een merk in de fleet.
Ook opmerkelijk: de aanbevelingsscores (NPS) bij bestelauto’s zijn relatief laag. Alleen Toyota en Volkswagen behalen een positieve NPS. Hoe kleiner de fleet, hoe hoger de aanbeveling. Andersom geldt dus ook: hoe groter de fleet, hoe kritischer en hoe lager de aanbeveling.
Stimuleren van zuinig rijgedrag
Verduurzaming blijkt de grootste gemene deler bij alle fleetowners met LCV’s in het park. Naarmate de fleet groter wordt, stijgt het percentage bedrijven dat ‘groen’ bezig is. Dat wordt vooral gerealiseerd door middel van autokeuze (kiezen voor laag brandstofverbruik en/of uitstoot), zeker bij bedrijven met een grotere fleet (minimaal 6 bedrijfswagens). Stimuleren van zuinig rijgedrag staat op de 2e plaats gevolgd door een zo efficiënt mogelijke ritplanning.
De keuze voor een vol-elektrische variant speelt hierin dus ook een belangrijke rol: gemiddeld 33 procent van de bedrijven overweegt dit al voor 2019/2020. Bij grotere fleets is dat voornemen zelfs 59 procent.
De belangrijkste randvoorwaarden voor de keuze voor EV en PHEV zijn heel functioneel. In volgorde van belangrijkheid: voldoende actieradius, voldoende oplaadpunten, voldoende laadvermogen. Ruim daarna volgen prijs, TCO en aanbod van merken en modellen. Opvallend is dat de gewenste actieradius veel hoger ligt dan het gemiddelde aantal kilometers dat per dag wordt gereden.
Bron: VMS
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO