'Wij worden links en rechts ingehaald door India, Rusland, het Midden-Oosten en China. Wij moeten als idioten gaan investeren in kennis. En niet alleen praten over die kenniseconomie, maar "put our money where our mouth is", zoals de Amerikanen zeggen.' dat zei SPYKER CEO Victor Muller zaterdag in Het FD artikel 'De Frustraties van Victor Muller'.
Een waar woord: we hebben, al geruime tijd, onze mond 'vol' over de (on)zin van de 'Nederlandse Kennis Economie' maar acties??? Muller zal ongetwijfeld bijval krijgen van de CEO's van SHELL, PHILIPS, UNILEVER en AKZO/ Zij stuurden onze Overheid enkele maanden geleden nog een brandbrief over deze zelfde kwestie.
Wat houdt ons nog tegen? Misschien is het voor ons onvoldoende duidelijk welke stappen dat we dienen te zetten om de Kennis Economie op gang te krijgen? Als dat zo is, dan helpt wellicht de 'HARVARD CLASSIC': 'Fair Process: Managing in The Knowledge Economy'.
De auteurs van deze 2002 Classic, INSEAD professoren W. Chan Kim en Renee Mauborgne, gaan van de vooronderstelling uit dat Kennis in Mensen 'zit' en dat het essentieel is hen mee te krijgen in je nieuwe processen, je nieuwe denkwijzen. Van de vooronderstelling dat een Kennis Economie 'begint' met het aanboren van de 'in' Mensen(!) (nb: bij mag ook) beschikbare kennis. & Dat doe je niet zo maar, zo leert deze Classic.
'A London policeman gave a woman a ticket for making an illegal turn. When the woman protested that there was no sign prohibiting the turn, the policeman pointed to one that was bent out of shape and difficult to see from the road. Furious, the woman decided to appeal by going to court. Finally, the day of her hearing arrived, and she could hardly wait to speak her piece. But she had just begun to tell her side of the story when the magistrate stopped her and summarily ruled in her favor. How did the woman feel? Vindicated? Victorious? Satisfied?
No, she was frustrated and deeply unhappy. "I came for justice," she complained, "but the magistrate never let me explain what happened." In other words, although she liked the outcome, she didn't like the process that had created it.
For the purposes of their theories, economists assume that people are maximizers of utility, driven mainly by rational calculations of their own self-interest. That is, economists assume people focus solely on outcomes. That assumption has migrated into much of management theory and practice. It has, for instance, become embedded in the tools managers traditionally use to control and motivate employees' behavior - from incentive systems to organizational structures. But it is an assumption that managers would do well to reexamine because we all know that in real life it doesn't always hold true.
People do care about outcomes, but-like the woman in London - they also care about the processes that produce those outcomes. They want to know that they had their say-that their point of view was considered even if it was rejected. Outcomes matter, but no more than the fairness of the processes that produce them.'
Zo begint deze Classic: Kennis wordt 'geproduceerd', dat kost je energie, daar ben je bij betrokken, daaraan ben je gecommitteerd, daar ben je trots op, dat wil je delen, dat wil je wel kwijt maar je vindt het prettig als dat op een eerlijke manier gebeurt...... (nb: als er naar je wordt geluisterd bijv.; 'To be listened to is a striking experience, partly because it is so rare.')
Kim & Mauborgne stellen dat het benutten van een Eerlijk Proces om Kennis in een organisatie (nb: in een economie) in te zetten c.q. te delen, uiteindelijk de Meeste én Beste Resultaten oplevert. Ze leggen hun Punt uit m.b.v. een toelichting op 2 te hanteren managementprocessen die beiden leiden tot Resultaat, alleen bereikt de ene 'iets' meer resultaat dan de andere. Zij noemen ze: Distributive Jusitice vs. Procedural Justice.
Disitributive Justice.
Management Tool; Traditional tools: Resource allocation, Economic incentives, Organizational structure
Attitude; Outcome satisfaction: "I got what I deserved."
Behavior; Compulsory cooperation: "I'll do what I'm told."
Performance; Meet expectations
Procedural Justice
Management Tool; Fair process: Engagement, Explanation, Expectation clarity
Attitude; Trust and commitment: "I feel my opinion counts."
Behavior; Voluntary cooperation: "I'll go beyond the call of duty."
Performance; Exceed expectations, Self-initiated.'
Lijkt logisch, dit allemaal, toch? Bij publicatie van deze Classic waren de vooronderstellingen van Kim en Mauborgne nog 'slechts' gebaseerd op een relatief beperkt onderzoek. Veel CEO's vroegen zich dan ook het belang & nut af van al die 'Eerlijkheid'....... De gevolgen daarvan kennen we nu.
In 2008 & 6 jaar verder, voorzien van nog meer data, het feit dat hun in 2005 verschenen boek Blue Ocean Strategy op weg is om ook een Classic te worden én het gegeven dat 'werkgever' INSEAD het geheel zo belangrijk vindt om er een speciale Strategisch Instituut voor op te richten, is het gelijk aan hun kant.
Als we de Eerlijkheid, om Kennis te kunnen/willen delen, in onze organisatie nu nog niet op kunnen brengen, dan is het wellicht een idee om enkele beslissers naar deze opleiding te sturen..... Succes!
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro