Strategie: Focus, Focus, Focus; dus met Minder.

Bij een groei-Strategie van de organisatie denken we vaak alleen maar aan de optie van meer, meer taken, meer doelstellingen. Maar een groei-Strategie kan ook anders, heel anders zelfs & wel met minder, minder taken, minder doelstellingen.

Wil je dat kunnen realiseren dan vraagt dat om een focus, om een scherpe focus & we noemen dat dan de Growth through Focus approach.

Sanjay Koshla 'president of Developing Markets and Global Categories for Kraft Foods' en Mohabir Sawhney 'director of the Center for Research in Technology and Innovation at Northwestern University’s Kellogg School of Management' komen met deze aanpak. Voor een effectieve invoering van Meer door Minder hanteren zij 7 stappen.

Als je goed kijkt naar de 7 stappen dan herken je ook daarin de ontwikkelcyclus Plannen, Uitvoeren, Beoordelen.

1. Discovery: Figure Out What Works. Leer van je ervaringen: wat ging goed, wat kan beter?

2. Strategy: Focus through Lenses. Waarom ging goed, wat goed ging? 'The discovery process produces a set of success themes. In the second step, these themes need to be clustered and prioritized to define the focused bets that the company should make.'

3. Vision: Find a Simple Hook. Zoek een succes-haak, liefst 1-tje die eenvoudig is & toch goed ging/gaat. 'The vision serves as a rallying cry for the organization to align its efforts behind a clearly understood goal.' Let op het enkelvoud.

4. People: Unleash the Potential. Laat het potentieel los! Het potentieel dat nu nog verborgen zit in de talenten van je medewerkers & je managers.

5. Execution: Clarify and Delegate. Uitvoering, de belangrijkste én lastigste stap, de test of alles werkt! 'With the discovery, strategy, vision, and people in place, the next challenge is execution. This is the most important step in the journey, and it is also the most difficult. Execution has two key elements. First, everyone needs to be clear about who will do what, to avoid ambiguity about roles and responsibilities. Second, decision making needs to be moved closer to customers and consumers so that the people responsible for results have the operating freedom they need. Most organizations have a mistaken belief that the leadership team has superior knowledge on every subject. This belief conditions managers to believe that success lies in pleasing the leadership team rather than in winning in the market.' Jawel, lees 'm nog maar een keer.

6. Organization: Build Collaborative Networks. Samen- & netwerken zowel binnen als buiten de organisatie met als doel kennisdelen en samen succes bereiken.

7. Metrics: Manage Numbers and Tell Stories. Evalueer. Kijk weer naar dat wat er goed ging & wat beter kan. Zijn de taken & doelstellingen gerealiseerd? & Vergeet uiteindelijk niet om je verhaal te vertellen, om te communiceren. Om je succes te delen & om een basis te vormen voor verder suc6!

Koshla & Sahwney geven ons in de recente Strategy and Business een andere kijk op Strategie, 1-tje die handig kan zijn nu het er sterk op lijkt dat we het in de EU, in NL allemaal met wat minder gaan doen....

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro