Slechts 30% van de eindverantwoordelijken durft te stellen dat hun organisatie voorbereid is op de a.s. veranderingen o.i.v. de economische CRISIS en de noodzakelijke veranderingen binnen de bedrijfstak. Da's niet veel, 30%, maar wat onderscheidt hen, wat maakt juist hen anders dan die 70% van de organisaties die niet zijn voorbereid?
Dat verschil zit 'm voor de succesvolle organisaties in: => Leiderschap dat Innovatie Stimuleert, => de Innovatie richt zich op Meerdere Gebieden, => Flexibiliteit, ze zijn in staat hun Organisaties Sneller Aan te Passen aan Veranderingen, => ze hebben een Constante Focus op de Toekomst.
Dit zijn uitkomsten uit een recent McKinsey onderzoek onder organisaties die opereren binnen de Gezondheidszorg. Een bedrijfstak, incl. de diverse toeleveranciers en verzekeraars, die voor Grote Veranderingen staat niet alleen door de vergrijzing, ook door de hervormingen die de verschillende Overheden implementeren. Je kan daarop, als organisatie, maar beter voorbereid zijn, maar veruit de meesten zijn dat dus niet.
Je kan je afvragen of het percentage van 30% voor andere bedrijfstakken, die nu ook met ingrijpende veranderingen te maken hebben, zoveel beter is(?). Ook daarom is dit een interessante casus.
"Whenever I hear people say that it's happening too soon, I think that's a little odd. We've been talking about health care reform since the days of Harry Truman. How could it be too soon? I don't think it's too soon for the families who've seen their premiums rise faster than wages year after year. It's not too soon for the businesses forced to drop coverage or shed workers because of mounting health care expenses. It's not too soon for taxpayers asked to close widening deficits that stem from rising health care costs -- costs that threaten to leave our children with a mountain of debt.
Reform may be coming too soon for some in Washington, but it's not soon enough for the American people. We can get this done. We don't shirk from a challenge." Dit zei Obama vorige week in Ohio waar hij de plannen van zijn Regering voor de veranderingen in het Amerikaanse zorgstelsel toelichtte. Die komende veranderingen zijn E N O R M, niet alleen voor de zorginstellingen maar voor de Zorg industrie als geheel dus ook de verschillende toeleveranciers en verzekeraars. Maar de Verenigde Staten staan hierin niet alleen, meer Overheden (ook EU) staan voor ingrijpende veranderingen in het Zorgstelsel.
Reden genoeg voor McKinsey om een onderzoek te doen & om vervolgens te komen met het artikel: Unprepared for changes in health care: McKinsey Global Survey Results
Een synopsis:
"Is the industry ready?
Despite ongoing attention in the United States to health care reform and the current economic crisis, less than a third of health care executives say their organizations are "extremely" or "very ready" for reform; slightly more are prepared for changes in the economy. Among insurers, the percentage who report they are prepared for reform drops to 14 percent, and more than 20 percent say they simply don't know. (In contrast, only 2 percent of executives at providers and 6 percent of executives at pharmaceutical companies are unsure about their organizations' preparedness.)" Da's al niet best.
"The minority of companies whose executives say they are ready to adapt have a different strategic focus than the others. Their top priority is to increase the value of health care by, for example, reducing the misuse, underuse, and overuse of care or increasing the quality of care received. In contrast, at most companies, the top priority is increasing revenue or membership growth. Also, companies prepared for change innovate differently: they can count on leadership's support, for example, and drive innovation in a wider range of areas, including product design, customer service, and IT." 'Zo maar' wat onderscheidend vermogen.
Tips van McKinsey leggen een focus op Innovatie als Strategie om de Veranderingen aan te kunnen gaan:
"Looking ahead
- While each player within the industry-insurers, providers, and pharmaceutical companies-faces a different set of challenges, many could benefit from improved innovation practices. These include setting an innovation strategy that focuses on the areas most likely to yield returns, applying more sophisticated consumer insight techniques, and generating ideas using sources beyond employees and competitors.
- Investments in product design are critical as organizations prepare for change, but insurers and health care providers can't afford to overlook innovations in customer service and IT, which they say will also provide the most benefit in the near term."
Mooi, maar ook hier blijkt weer dat Leiderschap essentieel is om ook die innovatieve organisatie in beweging te krijgen; het zal nodig zijn die Verandering (& niet alleen voor de 'Zorg industrie')
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO