Je Nalatenschap. (wanneer regel je die?)

Nu het einde van George W. Bush nadert (nb: 'voor de volledigheid': dan bedoel ik zijn politieke einde!), buigt in The US menig analist zich al over de nalatenschap van George W.

Eén van de leukste berichten die daarover nu verschijnt is dat van Steve Krupp. Steve is nog niet zo ver dat hij George W.'s whereabouts al gaat analyseren, eerst zet hij een noodzakelijke 1e stap en vraagt zich af Hoe je eigenlijk een Nalatenschap Nalaat c.q. How to Leave a Legacy?

Steve: 'Great leaders -- whether they lead entire organizations or groups within them -- leave a legacy that transcends them and cements their contribution to the growth and transformation of their organization. How they close out their tenure has a lasting impact.' Dat klopt.

Overigens, Steve's tips zijn zeker & ook interessant voor de managers en leiders in een niet-familiebedrijf! U verwacht uw einde waarschijnlijk nog niet zo snel, maar wie weet..... (zeker tegenwoordig).

Dat het met het 'nalaten van je nalatenschap' c.q. het vastleggen van dat wat je nu eigenlijk nalaat(!), maar magertjes is gesteld, daarmee begint Steve.

  • CEOs rarely begin thinking about succession as soon as they should. For a number of reasons, including fear of confronting their own mortality(!), they put off dealing with succession longer than they should. (nb: het uitroepteken is van mij. Waarom? Een uiteindelijk en zeker vertrek is het enige wat we zeker weten..... Ook al doen we soms 'net van niet'.)

  • CEOs need to understand how the unique context of their company will influence the way their succession process unfolds. What worked well for a predecessor or colleague in another company might not work well in a different setting. (nb: een soort HALO effect)

  • CEOs should be prepared to manage the rational, emotional, and political dynamics that accompany the succession process. CEOs who assume their succession will be straightforward are usually the ones who are surprised when the process takes on a life of its own. (vaak nog een verrassing, dat wel ja)

  • CEOs should recognize that succession isn't finished until the transition to the new CEO is completed. Making the choice of a successor can be difficult, but making a smooth transition can be even harder. (hoezo als je weg bent dan ben je ook weg!?)

Deze gedachten vertrouwde Steve Krupp's organisatie, Oliver Wyman, al in 2003 aan het papier toe.

Nu, met meer inzicht & in het geval van deze bijzondere CEO, voegt Steve er aan toe: 'Three factors require attention for a successful transition: politics, practices, and emotions. If these are successfully addressed, it's more likely that a leader's vision, influence, and a positive legacy will survive his or her tenure.'

Korte toelichting op deze 3:

  • Politics; A leader must keep the greater good in mind and shape internal politics that will be constructive and support outcomes beneficial to the company, rather than clinging to a personal agenda. The departing leader can have the most impact by engaging his or her team in an open and candid dialogue about the future.

  • Practices; This is about transferring the knowledge, practices, and relationships that help the team left behind, minimize disruptions, and prevent surprises. Leaders must share the lessons they learned that were instrumental to their role and success in the organization.

  • Emotions; The transition will be an emotional experience for all parties. Leaders need to manage their feelings and be sensitive to others. The first step is to acknowledge these emotions exist, are natural, and can cloud one's judgment.

Zeer zeker zinvolle tips die Steve geeft(!), weet ik uit ervaring; & niet alleen zinvol voor George W.

Ook al denkt u nu dat u nog 'enkele jaren' in functie bent, als ik u was zou ik maar eens gaan nadenken over dat wat U wilt & kunt(!) nalaten. Voor dat je het weet, sterker nog: voor dat je het beseft, zit uw tijd er al weer op e/o is uw tijd alweer voorbij.......

======

Meer info over opvolging(sproblematiek c.q. uitdagingen!) en dan niet alleen voor familiebedrijven, leest u ook in 'Wordt een ManagementPro!'

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

‘Kies de koper, niet het geld.’ (of toch maar het geld?)
[...] Nog twijfels? Weet: alleen de Chinese Keizers en de Egyptische Farao’s namen ‘iets’ mee toen zijn het tijdelijke met het eeuwige verruilde……..  [...]