Eind 2009 (pas....) verschijnt de FISKER KARMA op de automarkt. De KARMA is een opmerkelijke auto 1-tje die een niche creëert die van de eco-chique GT (bron: Autovisie).
De type-aanduiding KARMA is niet zo zeer innovatief als wel de techniek én de uitvoering van deze GT. De techniek bestaat uit lithium-ion accu's waarmee je een actieradius hebt van 80 km. Om nu te zorgen dat je tóch verder komt, liefst véél verder, plaatst entrepreneur Henrik Fisker ook een generator onder de carrosserie. De generator drijft een electromotor aan op de achteras et voíla: rijden maar! Zo'n eco KARMA GT is in meer dan 1 opzicht nog eens wat anders dan uw hybride HONDA of TOYOTA.
Innovatie-guru Gary Hamel kan trots zijn (nb: IiPUK ook)!
'In a world where strategy life cycles are shrinking, innovation is the only way a company can renew its lease on success. It's also the only way it can survive in a world of bare-knuckle competition.' dat schrijft Gary Hamel in zijn laatste boek 'The Future of Management'. Voor de automotive industry geldt in ieder geval die bar-knuckle competition, in die bedrijfstak geldt die struggle for success. Wat te denken bijv. van de ultra-goedkope TATA NANO én de reacties daarop van de 'gevestigde concurrentie'? Geen eco, die NANO, maar toch & ook innovatief: een gat in een Grote markt ....
Hamel heeft een tip/test voor u: 'Today innovation is the buzzword du jour, but there's still a yawning chasm between rhetoric and reality. If you doubt this, seek out a few entry-level employees and ask them the following questions:
1. How have you been equipped to be a business innovator? What training have you received? What tools have you been supplied with?
2. Do you have access to an innovation coach or mentor? Is there an innovation expert in your unit who will help you develop your breakout idea?
3. How easy is it for you to get access to experimental funding? How long would it take you to get a few thousand dollars in seed money? How many levels of bureaucracy would you have to go through?
4. Is innovation a formal part of your job description? Does your compensation depend in part on your innovation performance?
5. Do your company's management processes-budgeting, planning, staffing, etc.-support your work as an innovator or hinder it?
Don't be surprised if these questions provoke little more than furrowed brows and quizzical looks. Truth is, there are not more than a handful of companies on the planet that have, like Whirlpool, built an all-encompassing, corporatewide innovation system.'
Nu vormt juist de WHIRLPOOL die Hamel hier noemt, een interessante én innovatieve casus. Eind 2005 meldde v/m vice-president Esat Sezer aan NETWEAVER: "Investing in people is a practice that eludes many organizations, but organizations have to make the time. It is key to instituting innovative measures. To be truly innovative, you have to enable people to become fluent in new technologies and then foster a culture in which that fluency is shared with others."
In maart 2006 interviewde BUSINESS WEEK Whirlpool's vice-president of leadership and strategic competency development Nancy T. Snyder over de wijze waarop haar organisatie innovatie definieert.
Snyder: 'If we're going to put any money in an innovation project, it has to sit on a migration path, it has to be something that the customer really wants, and it's got to return an above-average profit. (....) If you look at our history, innovation had been the responsibility of a couple of groups, engineering and marketing. Now, you have thousands of people involved. It's speeded things along. (...) To measure success we aske every individual at Whirlpool: "Have you been trained in innovation? Can you use it in your job? Has it changed your job?" So, in addition to results measures, we started coming up with these embedment measures, including this annual census of employees.'
Leuk, allemaal IiP-principes, die je hier leest(!)
Whirlpool is met haar innovaties succesvol, FISKER zal dat met zijn innovatieve eco GT, de KARMA ook zijn (nb: interessant is ook om te weten dat Fisker voor de productie van de auto een kapitaal injectie krijgt van investeerders op initiatief van 'eco' Al Gore). Zeker succesvol die KARMA als u weet dat u hem nu al kan bestellen voor een luttele $ 80.000,-! (nb: met de groene maatregelen die onze Regering nog wil gaan nemen én de naar verwachting verder dalende $ zal de KARMA in € straks niet veel meer gaan kosten; mooi toch in 2010 zo'n groene automobiel voor uw deur)
;-)
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro