http://www.youtube.com/watch?v=t6WEfAkaBGE
Goldman Sachs heeft wat goed te maken na alle hectiek rondom de financiële crisis (nb; maar niet alleen GS...). Om beterschap te beloven komt GS nu met 14 nieuwe Business Principles. BP's waaraan GS zich voortaan laat meten...
De BP's van GS zijn opgemaakt door de Business Standard Committee van GS, dat belooft wat. Deze BP's leggen we hier naast die van 'zo maar' een bedrijf uit Finland. Ook heb ik nog een 2-tal voorbeelden van BP's, voorbeelden dat het allemaal nog veel eenvoudiger kan met die kernwaarden. Het is een voorbeeld uit India én: ééntje uit ons land!
De 14 Goldman Sachs Business Principles, vastgelegd in een 67 pagina's tellend doc., zijn in het kort:
- Our clients' interests always come first.
- Our assets are our people, capital and reputation.
- Our goal is to provide superior returns to our shareholders.
- We take great pride in the professional quality of our work.
- We stress creativity and imagination in everything we do.
- We make an unusual effort to identify and recruit the very best person for every job.
- We offer our people the opportunity to move ahead more rapidly than is possible at most other places.
- We stress teamwork in everything we do.
- The dedication of our people is an important part of our success.
- We consider our size an asset that we try hard to preserve.
- We constantly strive to anticipate the rapidly changing needs of our clients and to develop new services to meet those needs.
- We regularly receive confidential information as part of our normal client relationships.
- Our business is highly competitive, and we aggressively seek to expand our client relationships.
- Integrity and honesty are at the heart of our business.
Mooi & niets mis mee, zo lijkt, want laat je er Google/Bing Translator op los en je past copy/paste toe dan kun je de 14 'zo' gebruiken voor je eigen organisatie, toch? :-o Ik hoop 't niet.
De verschillende commentaren op deze 'nieuwe' principes van GS hebben als belangrijkste ondertoon "Eerst Zien dan Geloven". Inderdaad: of een organisatie zich zelf(!) ook confirmeert aan de eigen principes blijkt uitsluitend uit het gedrag dat die organisatie vervolgens vertoont. Da's vaak nog een tour de force, zo zagen we hier al eerder & vaker, zeker als de wijzigingen hier ingrijpend zijn....
Dat het ook allemaal (veel) eenvoudiger kan laat Financial Times columnist Lucy Kellaway zien. Zij legt in een commentaar de principes van Goldman Sachs naast die van de Finse detailhandelsketen Stockmann. Hun core values zijn:
- "Profit-Orientation We are in business to make money; all our operations should support this goal. Healthy earnings mean a good return for investors and latitude of movement and risk-taking ability for the company. For good people who are committed to our common goals, it means a highly respected job and an opportunity for self-development.
- Customer-Orientation We earn money only by offering benefits which the customer perceives as real and better than those of our competitors. The sum total of these benefits is high customer satisfaction and loyalty. Competitive pricing, reliable quality and good customer service are vital elements in achieving these goals.
- Efficiency By performing better than our competitors, we boost sales, secure high cost-effectiveness and use capital efficiently.
- Commitment In all our activities, success calls for an understanding of the importance of Stockmann's company-wide success factors and the role of our own unit in achieving them as well as a commitment to the goals we all share together
- Respect for our People We respect and value people's capacity for commitment, taking calculated risks and producing results. We reward success.
- Social Responsibility Our way of operating is ethical, just and shows respect for environmental values."
Goldman probeert de (veranderde) markt c.q. stakeholders tegemoet te komen met nieuwe/andere principles, waarbij het vervolgens nog maar de vraag is of je jezelf ook committeert aan de nieuwe gedragsregels.... Terwijl Stockmann lijkt uit te gaan van de eigen kracht & er niet om heen draait: niet de klant komt als 1e maar het winst- en continuïteitsstreven, zonder dat is er immers nimmer sprake van klanttevredenheid laat staan klantloyaliteit.
I.d. zien we ook bij organisaties als HCL Technologies & niet te vergeten het Hollandse MAS Dienstverleners. Beiden stellen in hun kernwaarde (nb; meer heb je er waarschijnlijk ook niet nodig): 'Eerst de Medewerker, dan de Klant'. Ook hiervoor geldt: geen tevreden medewerkers? Dan ook geen tevreden klanten. Dat laatste leren we ook van organisaties als South West Airlines, toch lijkt zo'n benadering hier in de EU (nu nog) vooral als 'soft' te worden beschouwd; jammer.
Hoe dan ook: leuk te constateren dat in het naijlen van de 'crisis' organisaties stoeien met hun kernwaarden; nu nog DOEN!
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro