Op Managementsite.nl is dit jaar een succesvol drieluik over de ontwikkelingen op het gebied van serious gaming, gamificatie en management games gepubliceerd van de hand van Van Uden en Zuurmond.
In hun laatste bijdrage 'Serious game designer?' poneren de auteurs de stelling dat game designers in de toekomst eigenlijk volwaardige organisatieadviseurs zouden moeten zijn en dat het gamekarakter ondergeschikt dient te zijn aan het advieskarakter. Juist adviseurs hebben behoefte aan praktijkervaringen en voorbeelden van games die gedurende langere perioden zijn gespeeld binnen bedrijfsleven of overheid.
‘Doe mij maar een game’, of ‘kan je een ochtend vullen met iets wat op een game lijkt, dan hebben we dat ook gedaan’. Het zijn uitspraken waar ik regelmatig mee wordt geconfronteerd. Dergeli...
Groet,
Bart Lamot
Spelmaker
De prestaties in de praktijk bepalen de voortgang in de game. Deelnemers krijgen punten door in de praktijk resultaten te boeken. Bij een bepaald resultaat komt men weer op een hoger level of gewoon hoger in de ranking.
Naast het ontbreken van de noodzaak tot transfer is het voordeel dat deze manier van werken veel goedkoper is. Waarom? a. designkosten zijn lager b. je kunt iets dergelijks met duizenden mensen tegelijkertijd doen en c. er zijn nauwelijks verletkosten.
Ik heb verschillende ervaringen met het gamificeren van salestrajecten. Omzetstijging was gemiddeld 20%. Deze zakte naderhand wel weer weg, maar bleef op een structureel hoger niveau.
Als organisatieadviseur hoef ik alleen maar kennis toe te voegen over de methodiek en het proces te faciliteren.
Mijn ervaring is dat het hele bouwproces al een geweldige flow veroorzaakt bij de betrokkenen en dat dit weer draagvlak creëert voor het spel en de acties die hieruit voortvloeien. Ik ben het met je eens dat gaming een succesvolle veranderkundige interventie kan zijn.
Groet
Mary van Boxtel
http://thefinancialbrand.com/25728/gamification-in-retail-banking/