Veranderen moet! Maar de ego's domineren

Cover stories · Cases

Stel je een sector voor waar iedereen elkaar napraat, vooroordelen continu worden bevestigd en vernieuwing en innovatie langzaam of niet tot stand komen. Waar de belangrijkste professionals lastig te vervangen zijn en tot de best betaalden van Nederland behoren. Waar feiten en serieus onderzoek worden afgedaan als onzin. Hoe wil je daar verandering bereiken?

Dát was de uitdaging waar ik plots en ongezocht voor stond. En die ik eigenlijk alleen door uithoudingsvermogen en mijn ongeloof in het voortdurend negeren van de feiten, heb volgehouden.

De casus die ik beschrijf is in één opzicht simpel: De feiten in de casus pleiten overtuigend in een bepaalde richting. In de wereld van beter managen en organiseren moeten we het vaak doen met een serie voorbeelden van 'slagen of falen'. Pas als het ...

Guus Cruts
En natuurlijk is iedereen op deze site betrokken bij een goede brandveiligheid, met name ook in onze hoofdstad. Er is vast iemand op deze site die met een goede analyse kan komen over wat er in dat opzicht in Amsterdam aan de hand is? Hoe het ook zij: "autoritair van bovenaf met de lange lat de macho-cultuur eruit meppen door er met een gestrekt been in te gaan", is dat niet bij voorbaat per definitie een contradictio in terminis?

In afwachting van nader bericht, groet, Guus
Willem Mastenbroek
Pro-lid
Gebeurt dit ook in het bedrijfsleven of in onze publieke organisaties? De ICT projecten bij de overheid verschaffen een treurig voorbeeld. Men stapelt misser op misser. De oplossingen zijn bekend. Maar de bestaande situatie blijft bestaan.
Meerdere professionals in de ICT-sector weten precies wat er mankeert en beschrijven dit al 2 decennia in de vakpers. Journalisten doen onderzoek en bevestigen, jaar in jaar uit, dit beeld met de nodige aanvullingen en details in schrille kleuren.

In ons dossier <a href="https://www.managementsite.nl/dossiers/ict-projectmanagement-overheid-it-projecten" rel="noopener" target="_blank">ICT-projectmanagement bij de overheid</a> zijn deze gegevens al jaren beschikbaar. We houden de misstanden bij tot de dag van vandaag. De remedie is bekend maar de omslag in denken en doen blijft uit.

Willem Mastenbroek, hoofdredacteur ManagementSite.

Guus Cruts
Zou het geen mooi welkomstgebaar zijn richting Femke als iedereen die er verstand van heeft op deze site haar gratis en voor niks enkele handige managementips zou doen toekomen? Want zij gaat er prioriteit aan geven, lees ik zojuist in de krant:

https://www.trouw.nl/home/kan-halsema-de-amsterdamse-brandweerman-temmen-~afba4c5f/

Groetjes, Guus
Gyuri George Vergouw
Auteur
Beste Guus en Willem, de Amsterdamse brandweer en de ICT-sector zijn inderdaad mooie voorbeelden van organisaties/sectoren waar veel mis is en de oplossing bekend. Voor de brandweer heb ik goede hoop, de 'vette crisis' is nu echt wel uitgebroken, en zoals in mijn artikel te lezen is, dat maakt veel 'vloeibaar' en verandering aanstaande. Over de ICT-sector ben ik nog niet zo zeker. Zie ook de ICT-misstanden bij de belastingdienst op dit gebied, ook al vele jaren bekend. Nu ja, ik heb mijn best gedaan voor en in het voetbal, wie de schoen past om dit te doen binnen de brandweer of elders, die trekke hem aan! Gyuri
Jan Brouwer
Er is niets nieuws.

Eind jaren 80 werd door een automatiserings onderneming waar ik deel van uit maakte een zogenaamd rule driven expert systeem voor pc's ontwikkeld. Het systeem zou door een bank worden gebruikt voor het beoordelen van lease aanvragen. De resultaten waren verbluffend en fataal.

Iedereen kon op een verantwoorde manier een onderneming beoordelen op de voor de bank belangrijke criteria.
FOUT. De pikorde (Ego's) kwamen in het geding en dat was einde van het verhaal
Guus Cruts
Zelf ga ik morgen dus maar de hele dag zoveel mogelijk in Zen-Meditatie in mijn lokale Griftpark om alvast zoveel mogelijk ego te laten verdampen in de Sunyata. En misschien geef ik dan wel maandagochend het goede voorbeeld op mijn werk, mits ik maandagochend nog iets van de zaterdag-Zen kan meenemen.

Allemaal een zo Zen-mogelijk weekend gewenst!
Gyuri George Vergouw
Auteur
L.s., een interessante toevoeging aan het bovenstaande, en zelfs een verdere onderbouwing, viel dit weekend te lezen in de New York Times en de Wall Street Journal. In de NYT verscheen een artikel met als titel: Why Facts Don’t Change Our Minds; New discoveries about the human mind show the limitations of reason. Elizabeth Kolbert. Heel in het kort, de mensheid is niet zo goed in het omgaan met feiten. De confirmation bias komt weer voorbij. En soms is het zelfs zo dat tegengestelde informatie er juist toe leidt dat de tegenovergestelde mening sterker wordt!

In de WSJ een verhaal over het Belgische voetbal en hoe de crisis van Euro 2000 in België en Nederland ervoor zorgde dat het roer in Belgie omging. (The Professor Who Helped Make Belgian Soccer a World Power) Mede dankzij een professor van de KU Leuven. Het kan dus wel. 'Wat moet er veranderen binnen ons Belgische voetbal' was de vraag na de vroege uitschakeling in 2000. 'Bijna alles', was het antwoord. En zie nu na 18 jaar de effecten. Je zou willen dat...
Guus Cruts
Beste Gyuri,

Heel interessant. Die professor van de KU, heeft die een speciale overredingskracht? Hoe is hij erin geslaagd om België te overreden en waarom is dat in Nederland maar niet gelukt?

In afwachting van nader bericht en met vriendelijke groet, Guus
Gyuri George Vergouw
Auteur
Beste Guus, de crisis was in Belgie natuurlijk in 2000 al veel dieper dan in Nederland rond die tijd. Uitgeschakeld in de poulefase in eigen land, wie wil dat nu? Kortom, de nood aan de man, crisis en dan wordt alles vloeibaar. Dan is veel minder overredingskracht nodig dan wanneer het goed lijkt te gaan. Dan veranderen de poppetjes, wordt er nieuw beledi gemaakt, gaan oude zekerheden over boord en ontstaat iets nieuws. En wellicht stonden de beleidsmakers, toezichthouders en directieleden in Belgie toen veelk meer open voor een professionele enw etenschappe;lijke aanpak dan in nederland, waar je door continu 'Hollandse school'en 4-3-3 te roepen al een specialist werd genoemd.

Meer over Weerstand tegen verandering