Over schakelen tussen uw identiteiten

Columns

Snickers wil ons doen geloven dat je jezelf niet bent als je trek hebt. Daar klopt geen pinda van. Identiteitsonderzoekers weten namelijk: je bent namelijk altijd jezelf, maar nooit hetzelfde. Hoewel ik de eerste zal zijn die toegeeft dat het begrip Hangry bestaat en dat commercials met mr T, mr Bean en Elton John eigenlijk altijd geweldig zijn.

‘Sorry, ik was mezelf niet.’  Een excuus dat we allemaal wel eens gebruiken. Maar vaak betekent het dat je een zelf liet zien die je in die setting liever niet zou laten zien. Je zou zelfs kunnen zeggen dat je eigenlijk bedoelt: ‘Sorry ik was even teveel mezelf’.

Lang werd gedacht dat je identiteit iets was wat diep van binnen zat en dat alles wat je deed vanuit die kern te begrijpen was. Psycholoog Erikson ligt aan de basis van veel onderzoek naar...

Noppe Mauritz
Lid sinds 2019
Meestal worstelt men in organisaties met het ' gewenst imago ' dat nogal afwijkt van de identiteit van het geheel- de gedragswijzen op markten en vooral de mentaliteit van de medewerkers.Het intern draagvlak en de interne marketing blijven schromelijkk achterwege. De interne gedragsverandering blijft uit..Ieder contact met een organisatie hoort een weldoende beleving en verheldering te zijn.. Call centers zijn nu de abjecte sterfhuizen voor een optimaal klantencontact..

Meer over Professionalisering