De zes meest populaire columns van 2011

Cover stories

Ruim 270 columns zijn het afgelopen jaar in ManagementSite gepubliceerd. Welke columns waren het populairst? Waarin onderscheiden zich deze columns? Met praktische tips voor de columnisten van 2012.

De Top-6

Waarom blijven we fouten maken?
7 Lessen uit de psychologie
Hella Petit

10 Tools voor effectiever gebruik van social media
Waarom social media marketing geen hype is
Paul Kersbergen

Waarom Porsche nooit korting geeft
Veel merken hebben last van goedkoperitis
Erwin Wijman

Hoe regisseer je een veranderbijeenkomst?
Drie zinnen die de begeleider dient te vermijden
Annemarie Mars

Sociale media en verandermanagement
Nieuwe hamers en beitels voor verandermanagers
Joitske Hulseboch en Sibrenne Wagenaar

Wees naïef en geef verantwoordelijkheid
Wat er gebeurt als u persoonlijk meesterschap stimul...











Marc Oskam
Pro-lid
Zo schrijven dat Henk en Ingrid het begrijpen, is de trend. Eenzelfde trend merkt Sebas Eliens op in zijn artikel "Heel Nederland hunkert naar het verbreken van de verdomming" in de Volkskrant van 18 december 2011. De boodschap: Het politieke discourse is vervlakt en versimpeld, complexere thema's zijn moeilijk bespreekbaar. het is de hoogste tijd dat de angst voor complexiteit verdwijnt.
6 oplossingen voor ..... 4 tips om ...... 3 zinnen om ...... 4 kernvragen ..... 9 maatregelen ...... 7 do's en 8 don'ts ..... 5 kerncompetenties voor alles ..... 6 kwaliteitseisen ..... 4 randvoorwaarden .... 8 oorzaken ...... 10 meest voorkomende fouten .... 6 valkuilen: dat gaat er bij manager Henk en assistent-to-the-manager Ingrid in als gesneden koek. Maar de schijn van de ronde getallen bedriegt. Het versimpelt de realiteit waar elke manager mee te maken heeft.
Daarom, mijn advies voor 2012 aan de redactie: verbied getallen en lijstjes in columns. Dwing zo auteurs niet de gemakkelijke weg van de versimpeling in te slaan. Beperk het aantal woorden die columns mogen beslaan tot 500 woorden.
Neem van mij aan, het lijstje "beste columns van het jaar 2012" dat op 20 december 2012 zal verschijnen, zal er anders uitzien en van hoge kwaliteit zijn.
Paul de Groot
Beste Marc,

Hoewel ik ook niet juich van een dergelijk hoog zelf-hulp gehalte, ga je voorbij een fundamenteel punt: om de wereld te begrijpen, zullen we hem eerst eenvoudiger moeten maken. Het is niet voor niets dat wetenschap zich richt op modellen. Om met Einstein te spreken "maak het simpel, maar niet tè". De kennis en kunde die in menig studie verkondigd wordt, staat bol van de vlakjes, bolletjes en pijltjes. De verklaarde theorien zijn daarmee niet minder waar of tot jip-en-jannekemateriaal afgevlakt. De getallenboekjes en -artikelen zijn van het zelfde laken een pak.

Ik wens iedereen een inspirerend 2012.
Leon Dohmen
Van een medicus wordt het niet geaccepteerd dat hij/zij slechts interesse toont in handvatten en tools en de professie uitoefent via wat tips en trucs ...
Jos Steynebrugh
Mijn moeder LIEP naar school. Ook in de Hongerwinter. Ik fietste naar school: weer of geen weer, wèl 6 km enkele reis. Kinderen van nu worden met Saab of Volvo naar school gebracht, krijgen computerspelletjes van honderden euri cadeau (mag ik het emmertje even). Ik werkte in mijn vakantie voor een elektrische gitaar. De HTS deed ik met een studiebeurs: wel terugbetalen dus. Ik heb vaak niet veel op met deze generatie: oppervlakkig, grote muil, intolerant en verwend tot op het bot

Over m’n passie: ook (en juist) als het tegenzit blijven de sterkste zalmen over. Kansen zijn er in voor- en tegenspoed. Maar vooral in tegenspoed of zoals nu in een “crisis”. Doe wat je niet laten kan en vooral niets anders zeg ik dan. En daar zijn talloze voorbeelden van: mensen die hun studie afbraken en gewoon hun hart gingen volgen. Ronald Snijders, Guus Meeuwis, André Hazes, Lee Towers en een héél legertje anderen kozen voor hun passie. En niet zonder succes. Maar ook de groten der aarde: Bill Gates, Steve Jobs, Freddie Heineken, Joop vd Ende, André Rieu etc etc. Niet lulle maar aanpakken zeg ik. En dat heeft met de marktvraag maar voor een deel te maken. Gewoon zorgen dat je de beste wordt in een krimpend segment.

Jos Steynebrugh
Marketing en Innovatie Consulent

Meer over Professionalisering