MBA in één dag: mag het een pondje minder?

Columns

Een greep uit de quotes van de media:
• 8 meter managementboeken in een seminar van 8 uur
• tips waar je écht iets mee kunt
• Ben Tiggelaar unieke formule
• greatest hits in managementland: snel, kort en toch volledig
• méér dan de inzichten uit dit seminar heeft u niet nodig!
• Super-opfrisser
• 7000 deelnemers gingen u voor!

Opvattingen over wetenschap zijn veranderd de laatste 50 jaar. Mede onder invloed van Internet veranderde “weten” in “weten waar het staat”. Op zichzelf niets mis mee, behalve dan dat de inhoud van onze veranderde van “weinig over veel” naar “veel van weinig”.

Onwillekeurig zie ik een vergelijking met Euclides, een vooraanstaand wiskundige die leefde omstreeks 300 AD. Over zijn leven is weinig bekend. (van Tiggelaar óók niet veel).
Euclides verzamelde de toen bekende...








Hans Bool
Jos, een seminar was toch een verkapt netwerkevent? Dat is niet hetzelfde als eens een klant bezoeken, maar wel leuk gevonden.

Je column past erg bij deze tijd waar mensen in opstand komen tegen gezag. Dat merk ik ook de laatste tijd bij MS; in 2007 en 2008 behoorde het nog tot het establishment en nu even makkelijk neemt het de rol van de oppositie in.

Deze column spreekt me overigens erg aan. Ik zag ook onlangs (in de wereld van beleggen, waar ik me nog wel eens begeef) iemand die een seminar gaf, "of het nu een goed koopmoment was." En ik dacht; tja, typisch alleen de verkopers (met een seminar) verdienen hier nog aan.

Mensen kunnen niet meer voor zichzelf denken. Ze laten zich liever leiden door echte leiders... Watjes zijn het.
Cees Harmsen
Beste Jos,

Ik begrijp de strekking van je betoog, maar vind wel dat je Ben Tiggelaar hiermee ernstig tekort doet. Ik ken hem als iemand met een grote parate kennis op het gebied van managementtheorieën, die goed in staat is om daar de hoofdlijnen uit te destilleren en deze helder en duidelijk kan verwoorden. Dat is een kunst en een kunde, waar een prijskaartje aan hangt. Over de hoogte van dat prijskaartje kun je best discussiëren, maar hier geldt simpelweg het marktmechanisme voor managementseminars.

De vergelijking met Euclides kan ik ook wat moeilijk plaatsen. Deze goede man leefde in een totaal ander tijdperk, waarin de beschikbare feitenkennis smal en uitermate overzichtelijk was. Bovendien is de wiskunde een exacte wetenschap, gebouwd op (onveranderlijke) axioma's en wiskundige bewijzen.
De managementtheorie is empirisch van aard. Dit brengt ondermeer met zich mee dat er een uitermate grote hoeveelheid kennis voorhanden is. Om een voorbeeld te geven: Amazon biedt op dit moment een keuze uit 257.000 beschikbare managementboeken. Als we daar nog alle beschikbare onderzoeken, publicaties, scripties en dissertaties bij optellen, komen we uit op een getal dat Euclides waarschijnlijk nog geen eens had kunnen uitspreken! '

Er zijn nog een aantal punten waarop ik de vergelijking tussen de klassieke wiskunde van Euclides en de moderne managementkunde van Ben Tiggelaar behoorlijk mank vind gaan. Maar misschien dat anderen die handschoen willen oppakken.
Jan Stoop
Jos

Een inspirend betoog. Heerlijk om het te lezen. En dat komt omdat het zo herkenbaar is, je er ook een alternatief naast zet, je het perspektief daardoor breder / vollediger maakt en je daardoor de lezer zijn ogen verder opent.
En omdat het zo herkenbaar is wat mijn ervaring is met zo'n dag.

Ik wil er nog een aanvulling aan toe voegen. Uit eigen ervaring. Vele goeroe's die in Bert zijn dag voorbij komen heb ik ook persoonlijk gezien/gesproken/ervaren. En ook hun boeken gelezen. Dit als inspiratie voor onze leiderschapstrajecten.
Echter wat mij dan opvalt wanneer we met nieuwe groepen leiders aan de slag gaan is het volgende. Een van de eerste vragen die ik dan stel is welke leiderschapsboeken ze hebben (lees: in de kast hebben staan). Een aantal steekt dan hun hand op. De volgende vraag is of ze het ook hebben gelezen. De groep dunt uit naar een paar lezers. Heb je het ook toegepast en wat is je ervaring dan is het een heel select groepje (1-2 deelnemers).

En dat is wat ik mij ook afvraag na zo'n dag. Wat gaat men er werkelijk mee doen na deze dag en is het effect ook te meten na 6 maanden, 1 jaar.

MBA is er voor managers. MBA zorgt dat managers nog meer manager worden. MBA levert een nog grotere manager af. Mooi! Alleen jammer dat de (business) wereld vraagt om LEIDERS.

Jan Stoop
Partner van De COREPORATION
Ellen de Lange-Ros
Ik vind dit een flauwe en wat kinderachtige column.

Tiggelaar weet op een heerlijke informele manier te inspireren door lekker vlot door grote stapels inhoud te dansen. Hij is één van de weinige sprekers die mij in de afgelopen 10 jaar echt heeft weten te inspireren. Dat doet dynamic reading van een lijstje van de thinkers top 20 echt niet.

Bij het lezen van deze column krijg ik de indruk dat de schrijver gewoon jaloers is. Zou je zelf ook niet graag voor zo'n volle zaal met enthousiaste mensen willen staan? Gaan dan werken aan een goed idee of een mooie visie, in plaats van dit soort verzuurde columns te schrijven.

En nu ga ik weer snel aan het werk, een mooie training maken voor een klant in de stijl van Ben Tiggelaar. Ik ben alweer teveel tijd kwijt met het leveren van verzuurd commentaar op een matige column...
Niels van der Stappen
Lid sinds 2020
Ik mocht Ben Tiggelaar een uurtje meemaken op de ZZP-business-day en vond zijn vlotte afwisseling van verhaaltjes en aardige filmpjes prachtig.
Ik weet niet, of dat een hele dag boeiend is. Ik weet ook niet wat ik er nu anders door doe - misschien mijn aantekeningen van toen maar weer eens doorkijken.
(Ander voordeel: ik kon er gratis naartoe, want dat had ik bij een of andere actie gewonnen.)

Belangrijker is misschien de vraag:
wat hebben we aan MBA's? Loopt de opkomst van de MBA's niet direct parallel aan het creëren van een sensationele combinatie van een ecologische, financiële en economische crisis, zoals deze planeet nog nooit eerder heeft gezien?

Zie evt. deze discussie op Bnet:
http://blogs.bnet.com/mba/?p=453

Kortom: MBA - waarheen, waarvoor?
Marc van Rooij
Laten we eerlijk zijn, het is leuk dat je je geld verdient met een seminar waar je alles wat gerenommeerde professoren in twee jaar (executive MBA) of in 1 jaar Full time MBA doceren en jij dit in 1 dag weet te vatten.
Chapeaux, maar de 7000 deelnemers die dit seminar hebben gevolgd, zijn zeker geen MBA materiaal, want in het geval dat je niet begrijpt dat er toch een klein verschil zit tussen een leuk informatief seminar en een echte MBA bij een gerenommeerde geaccrediteerde universiteit dan hoor je per definitie niet thuis op een MBA.
Leuk dat Ben, er goed mee scoort, het geeft meteen aan het niveau van de mensen die zogenaamd de leiders/top managers moeten zijn
Misschien een tip voor de heer Tiggelaar probeer even een accreditatie te krijgen. en een tip voor de deelnemers zet gewoon MBA achter uw naam want de titel is niet beschermt. Gelukkig weten mensen die daadwerkelijk een MBA gedaan hebben dat niet de titel belangrijk is maar aan welke universiteit iemand zijn MBA heeft gehaald.
Overigens zou ik die mensen die dit congres hebben gevolgd adviseren mijn advies niet te serieus te nemen net zoals de stelling een MBA in 1 dag maar de keuze is aan u.

Meer over Assessment