Liegen met internet statistieken

Het blijft een vreemde gewaarwording: grote bedrijven eninstellingen investeren vaak vele honderdduizenden guldens inwebsites en een professioneel overkomende web-presence , maar overde effectiviteit van deze investering kan niemand een zinnig woordzeggen. In de gesprekken die ik met Boards of Directors over deactiviteiten op het Internet voer, breng ik het onderwerpstatistieken altijd ter sprake. En tot mijn verbazing blijkttelkens weer dat er bijna geen enkel inzicht in deze materiebestaat. Gaat het over hits, click-throughs, page-views, uniquevisitors, accesses of downloads? Dan wordt er verwezen naar detechnische afdeling. En als er al enig inzicht bestaat, dan blijktdat door sterk afwijkende de...


Marc Smit
Erg duidelijk en erg handige informatie Bedankt!!
Erik Maas
De term siteviews komt niet voor in uw artikel terwijl ik begrepen heb dat je hier uit af kunt leiden hoeveel personen meerdere pagina's bezocht hebben. De pageviews zijn dus per definitie groter als de siteviews.
Verder kun je met geavanceerdere statistieken achterhalen welke pagina's achtereenvolgens bezocht worden (en wanneer bezoekers afhaken). Deze informatie kun je weer gebruiken om je site eventueel aan te passen.
Gyuri George Vergouw
Auteur
Beste Erik,

Er zijn, zoals uit het artikel ook blijkt, vele soorten statistieken meetbaar. Het is opvallend hoeveel geavanceerde programmas inmiddels kunnen meten. Siteviews is daarbij een variatie op een thema. Inderdaad wordt dan het bezoek aan de site, en niet zozeer het aantal paginas gemeten. Het hangt er maar vanaf wat je wilt meten, beide statistieken kunnen voldoen, afhankelijk van de bedrijfstak waar je inzit. Het blijft natuurlijk van bealng om statistieken in te zetten om de site te analyseren en uiteindelijk te verbeteren.
G.H. Wiltenburg
Geachte heer,

Helemaal mee eens: die hele Internetbusiness berust op grootspraak en wishfull thinking.
Nooit begrepen waarom al die bedrijven zo nodig op het Net moeten: het kost handen vol geld, en het levert niks op.
Het Net is chaotisch, en de kwaliteit van de surfer maar povertjes.
Kijk maar naar de onzin die in de top 10 van meest bezochte sites staat: tekenfilms, porno en celebreties.
De serieuze surfer wordt nauwelijks gewaardeerd: vooral ICT-bedrijven scoren benedenmaats. Gewoon een klunzige performance: slecht onderhouden homepages (achterhaald nieuws blijft er maandenlang op prijken), en EMAILS WORDEN SIMPELWEG NIET BEANTWOORD!
En dan te bedenken dat voor die bedrijven Internet hun broodwinning is ...
Geen wonder dat al die bedrijven in de versukkeling raken.
En het had allemaal zo mooi kunnen wezen ...
Gyuri Vergouw
Beste heer Wiltenburg,

Helaas heeft het internet op vele fronten de beloften niet waar kunnen maken. Dat neemt niet weg dat er nog steeds vele hoopvolle ontwikkelingen zijn, met name op B2B-gebied. Dat maakt uw opmerking over het niet beantwoorden van mailtjes des te erg, zeker van ICT-bedrijven. Vergelijkbare ervaringen heb ik met autodealers (prijsaanvraag), leasemaatschappijen, makelaars en verzekeringsmaatschappijen. Blijkbaar ligt het belangen bij dit soort organisaties niet bij de electronische verkoop, maar bij de traditionele verkopers. Als dit soort zaken niet goed (vooraf) is geregeld, dan kan men het geld voor een website en -presence net zo goed weggooien. De ervaring leert echter dat een goed onderbouwde webpresence, waarbij aandacht is voor zowel de techniek als de back-office, voor de fulfillment van de orders als voor het commitment van de organisatie, eerder uitzondering dan regel is. Een wat kritischer blik (vooraf!) op de Return on Internet tm is hiertoe zeer noodzakelijk.

met vriendelijke groet,

Gyuri Vergouw