Kostprijsellende notaris exemplarisch

Zo nu en dan druppelt er iets over de noodzaak van kostprijzen door in de pers. Op zich verbazend, want je zou verwachten dat een bedrijf wil weten waar het zijn geld verdient.

In de media blijken notarissen ineens behoefte te hebben aan ondernemerschap en het noodzakelijke inzicht in kosten hierbij. Het betreft een bedrijfstak die tot voor kort rijk genoeg was om niet iedere maand het rendement van hun klanten of producten, of de efficiency van hun bedrijfsvoering te bekijken. Zo werkte het in het verleden ook bij banken, kabel- en energiebedrijven: bij financiële tegenslag verhoog je als relatieve monopolist eenvoudigweg de tarieven. Niks kostenreductie. Welnu, die tijd is voorbij. Men ontsnapt niet langer aan de invoering van heel basaal bedrijfseconomisch gedachtegoed.

Voorbeelden uit ...

Jos Steynebrugh
Koen,
ik BLIJF me verbazen over wat je schrijft.
In je hele verhaal komt het woord "marktprijs" niet voor.

De marktprijs is het absolute betonharde plaffond, althans bij volledig vergelijkbare produkten "as perceived by the customer".

Alle andere grappenmakerij speelt zich af tussen een bodem waaronder het bedrijf geen winst kan maken (jouw specialiteit) en "de marktprijs".

Met respect voor je betoog zeg ik: ken je MARKT. Praat eens met die commercials.
Wat daarna komt is een spreadsheet met aannames / feiten waar veel aannames in zitten die minstens ter discussie staan.

Maar wat je NIET kan doen is het "buitengebeuren even vergeten".

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
www. changeenhancement.nl
Koen Perik
Jos, dank voor je reactie. Ik ben het met je eens. Dat ik over kostprijzen schrijf heeft ermee te maken dat ik vanuit mijn praktijk meestal zie dat het inzicht in kosten ontbreekt. Er is meestal wel inzicht in tarieven en marktprijzen. Vandaar dat cost accounting als bedrijfseconomisch vak worden beschouwd en revenue accounting veel minder. Een bedrijf is feitelijk inderdaad niet geinteresseerd in het instrument ' bereken een kostprijs', dat ben ik met je eens; waar een bedrijf qua 'ondernemerschap' o.a. naar op zoek is, is inzicht in en verhogen van winstgevendheid van klanten en producten (= hogere prijs of lagere kostprijs) of en mogelijkheden om de bedrijfsvoering doelmatiger in te richten. Tot zover.

Meer over Crisismanagement