- Bedrijfscultuur: De wijze waarop de leden van de organisatie zich intern in hun onderlinge relaties en extern in hun relaties met klanten en leveranciers gedragen.
- Het ontwikkelen van een klantgerichte bedrijfscultuur. Hoe aanpakken?
- Kijk uit met een cultuur-programma ! Hoe dan wel? Voorbeelden, inzichten & tips.
- Soorten organisatiecultuur. Omgaan met cultuur-verschillen. Praktijkervaringen en instrumenten.
Wat is een bedrijfscultuur
Sanders en Neuijen (1999) beschrijven bedrijfscultuur als ‘de gemeenschappelijke verstandhouding van de leden van – en de belanghebbenden bij het bedrijf’. Schein (1992) hanteert als definitie voor organisatiecultuur:
‘Een patroon van gedeelde basisaannames die de groep heeft geleerd bij het (succesvol) oplossen van problemen’.
Andere definities vermelden vooral houding en gedrag:
‘De wijze waarop de leden van de organisatie zich intern in hun onderlinge relaties en extern in hun relaties met klanten en leveranciers gedragen.’
Deze laatste verschaft het meeste houvast. Gedrag is zichtbaar, nietwaar.
Hoe de organisatiecultuur veranderen?
Eerst volgt de essentie van 'Hoe dan wel?' Dat weet u alvast wat u van...