Innovatief organiseren of nieuw organiseren krijgt steeds meer aandacht. Hier volgen praktijkvoorbeelden, inzichten, trends en tips over: sociale innovatie, nieuw organiseren, slimmer werken, zelfsturing, dynamisch leiding geven, sturen op verantwoordelijkheid, 'klein binnen groot' en zelforganisatie.
Wat is Innovatief Organiseren?
Innovatief Organiseren is het vernieuwen van de manier waarop het werk is georganiseerd, en wel op een zodanige wijze dat zowel de productiviteit als de menselijke maat daarmee gebaat zijn.
Hoe innovatief organiseren?
Nieuw organiseren begint met anders denken over verhoudingen tussen en binnen organisaties, de inzet van mensen en de manier van leidinggeven. 'Anders denken' ook over de daarbij passende visie en principes.
Visie en principes
Principes die veel terugkomen bij Innovatief Organiseren oftewel Nieuw Organiseren zijn:
- Organiseer en manage vanuit een inspirerende missie of doelstelling gebaseerd op de waarde voor klant of doelgroep.
- Meer autonomie en verantwoordelijkheid voor medewerkers en teams.
- Een organisatie is zo goed als de kwaliteit...