Hoe een crisis voorkomen dan wel beheersen. Veerkracht en succes bij crisismanagement. Strategische adviezen om een crisis te overleven. Handelen bij een crisis: tips, gedragsregels en checklists, ervaringen en voorbeelden.
Hoe een CRISIS voorkomen?
De crisis wordt een CRISIS als het geld op is. Banken zijn in tijden van crisis steeds terughoudender met (her-)financiering. Gevolg: liquiditeits-problemen en vervolgens de onvermijdelijke kostenreducties en ontslagrondes of nog erger.
Laat het nooit zover komen! Wat te doen? De vier fasen, waarin de problemen voor de organisatie steeds nijpender worden, zijn:
Fase 1: Omzet en winst nemen af.
Fase 2: Crisismanagement om op korte termijn de resultaten te verbeteren.
Fase 3: Bijzonder of Intensief Beheer.
Fase 4: Discontinuïteit van de organisatie.
Elke fase kent zijn eigen aanpak en maatregelen om aan de voortgaande spiraal naar beneden te ontkomen: Crisismanagement en Intensief Beheer: Het hoeft niet zover te komen!