Richtlijnen voor mediation en het omgaan met conflicten. Het managen van tegenstellingen tussen staf en lijn, centraal - decentraal en in de hierarchie. De onbedoelde dynamiek van conflicten. Voorbeelden uit de praktijk van veel voorkomende conflicten in organisaties zoals het 'oerconflict'. Macht en manipulatie als conflictbron. Tips en inzichten bij mediation, bemiddeling en conflictmanagement.
Typen conflicten
- Instrumentele conflicten;
onenigheid over taakverdeling, coordinatie, en het inrichten en afstemmen van werkzaamheden. Goede probleemanalyse, nuchtere expertise en rationele besluitvorming leiden tot een oplossing. - Onenigheid over de verdeling van schaarse middelen
zoals geld, ruimte, tijd. Hierbij past het onderhandelen om tot een compromis te komen. - Sociaal-emotionele conflicten
gaan over gedrag en houding in persoonlijke relaties. Het betreft beelden van elkaar die de relatie verzieken. Door middel van open communicatie over onderliggende gevoelens en irritaties komt met tot begrip. - Machtsconflicten gaan over posities
en de vraag: “Wie heeft het hier voor het zeggen?” Horizontaal spelen vaak territorium- en competentiekwesties; verticaal is er de spanning...