De nieuwe media als drijfkracht voor gedragsverandering

Columns

Feedback geven en ontvangen blijft voor velen lastig. Ondanks alle goede intenties, coaching en training gebeurt het elkaar aanspreken op gedrag in de praktijk nauwelijks. Dat heeft goede redenen. Defensieve reflexen spelen op; niemand heeft zin in gedoe.

De harde noodzaak om de kwaliteit van de samenwerking te verbeteren, maakt dat feedback als hefboom om stroeve verhoudingen te verbeteren, toch oprukt.

Feedback wordt normaler en komt uit de softe sfeer van geleuter over relaties.

Deze trend doorbreekt de schuwe en afwerende omgang met  feedback. We moeten wat! Maar die beduchtheid is er vaak nog wel.

Feedback bij Amazon

Bij Amazon.com heeft men de oplossing gevonden. Durf je geen kritiek op elkaar te leveren. Ben je beducht om anderen aan te spreken op hun gedrag… Ontslag dreigt! Beducht...

Koos Groenewoud
Lid sinds 2019
Ik heb met ontzettend veel plezier, maar ook met aan verbijstering grenzende verbazing dit mooie stuk gelezen. Als je als organisatie tevreden klanten wilt hebben, dan MOET je beginnen om er voor te zorgen dat je tevreden medewerk(st)ers hebt. Het is niet zo goed voor de werksfeer en het (onderling) vertrouwen als je op het matje moet komen bij je directe chef op basis van een anonieme melding. Ik vind de aanpak van Dirk-Jan De Bruijn beter. Die zet de afnemer, klant, eindgebruiker etc. Centraal. Als je dat doet, dan gaat het over de inhoud, niet meer over de toon. Dat WERKT. Als vriend, fan en ambassadeur van Marshall Goldsmith ben ik voorstander van feedFORWARD.

360 graden feedback kan overigens erg confronterend zijn, vooral omdat betrokkenen nooit eerder uitgebreid op de hoogte zijn gebracht van verbeterpunten. Ik spreek wel eens over SSC, want bijna iedereen (her)kent dat als Shared Service Center, maar ik gebruik de letters dan als Stop, Start en Continue. Stop met niet-acceptabel gedrag, Start met gewenst gedrag en Continueer gedrag waar niemand moeite mee heeft.

Als ik het heb over 360 graden feedback, denk ik overigens direct aan het boek van Marshall Goldsmith “Tot hier en nu verder”. Daarin beschrijft hij 20 gedragskenmerken die je als leider beter af kunt leren. Hij gebruikt dit ook bij zijn CEO-coaching. Marshall Goldsmith heeft het liever over ‘Feed Forward’. Hieraan ligt ten grondslag, dat een terugblik weinig effectief is. Je kunt hooguit je excuus aanbieden voor je gedrag. Het is effectiever en positiever als je met elkaar afspreekt welk gedrag de bestuurder moet vertonen en daarop sturen. Mijn advies: DOEN en er serieus mee aan de slag. Het is zaak om voortdurend terug te koppelen.

Meer over Digitale transformatie