Overheid op koers met verschonen eigen voertuigen

Sinds augustus 2021 geldt voor aanbestedende diensten, zoals gemeenten, provincies, Rijk en publiekrechtelijke instellingen, de regeling bevordering schone wegvoertuigen. Deze regeling vloeit voort uit de Europese Clean Vehicles Directive, waarin eisen worden gesteld aan het aandeel schone voertuigen door aanbestedende diensten. De resultaten van de regeling zijn bekend.

Nederland zit op koers met het behalen van de gestelde doelen:

  • 56% van de aangeschafte lichte voertuigen is schoon, waarvan 82% emissievrij is. De regeling vereist dat minimaal 38,5% van de aangeschafte lichte voertuigen schoon moet zijn.
  • Het aandeel schoon aangeschafte zware voertuigen bedraagt 43%, waarvan ongeveer een derde emissievrij is. De regeling schrijft voor dat minstens 10% van de zware voertuigen schoon moet worden aangeschaft. Voor bussen geldt dat 66% emissievrij moet worden aangeschaft, waarbij 45% schoon is en de helft daarvan emissievrij.

Lastige segmenten

Evenals vorig jaar blijven de resultaten van het Ministerie van Defensie achter; 10% van de door Defensie aangeschafte voertuigen is schoon. Het Rijk heeft ongeveer 4.400 voertuigen aanbesteed, waarvan 46% schoon. Bijna de helft van de aanbestede voertuigen door het Rijk is in gebruik is bij het Ministerie van Defensie. Defensie gaf vorig jaar al aan problemen te ondervinden door marktschaarste en gebrekkige infrastructuur op haar eigen terreinen. Defensie heeft in haar 'Uitvoeringsagenda duurzaamheid Defensie' middelen vrijgemaakt om haar zakelijke mobiliteit de komende jaren te verduurzamen.

Opmerkelijk is de daling van de score van waterschappen tegenover vorig jaar: van 100% schoon en 66% emissievrij naar 46% schoon en 33% emissievrij. Dit is te wijten aan aanbestedingen van Brabant Water en Evides, die vanwege de beperkte omvang van deze categorie een grote invloed hebben op het gemiddelde. Ten tijde van de bestelling zouden er nog geen duurzaam alternatief beschikbaar zijn voor werkzaamheden, waarbij het voertuig voldoende trekkracht biedt voor een zware aanhanger. Inmiddels zijn er wel voertuigen beschikbaar die aan deze specificaties voldoen, en er worden proefprojecten uitgevoerd met deze nieuwe elektrische busjes, zodat er in de toekomst wel duurzaam kan worden aanbesteed.

Ook de gemeente Amsterdam scoort negatief. Door de aanbesteding van 27 dieselvuilnisauto's door de gemeente Amsterdam in juni 2023. De gemeente Amsterdam noemt netcongestie als reden voor het niet emissievrij aanbesteden van deze voertuigen.

Ondertussen werkt het kabinet aan een aanscherping van de regeling bevordering schone wegvoertuigen vanaf 2026, om de percentages voor aanbesteding van schone- en emissievrijevoertuigen in lijn te brengen met het Klimaatakkoord.

Bron: Rijksoverheid

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>