De taxibranche is nog niet hersteld van corona

Jaarlijks houdt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een taximonitor bij met cijfers over de landelijke taximarkt. De taxibranche is nog niet terug op pre-corona niveau.

Het aantal taxiritten (inclusief contractvervoer) per jaar door Nederlanders nam in 2018 iets toe ten opzichte van 2017, om vervolgens sterk af te nemen tussen 2018 en 2020. Deze sterke afname is gedeeltelijk te wijten aan de Covid-19 crisis (3). Na 2020 stijgt het aantal taxiritten echter weer sterk. Toch zit het nog niet op het niveau van 2018 en eerder.

Net als in 2018 tot en met 2021 hebben de meeste taxigebruikers in 2022 als motief Zakelijk bezoek (33% in 2022). Het aandeel van Zakelijk bezoek als motief is toegenomen sinds 2019. Daarnaast heeft een aanzienlijk deel van de taxigebruikers als motief Onderwijs/cursus (24% in 2022). Net als in voorgaande jaren hebben de minste taxiritten als motief Van en naar werk (2% in 2022) en Winkelen/ boodschappen (3% in 2022). Van de taximarkt is 80% contractvervoer.

In 2022 en 2033 waren de volgende trends te zien:

  • De taxi is in 2023 7% duurder geworden. Overigens nemen ook de tarieven in 2024 toe met 11 tot 12%.
  • Het aantal chauffeurskaarten daalde tussen 2021 en 2022 sterker dan in de jaren daarvoor. Oorzaak was de coronacrisis. Er zijn ruim 52.000 chauffeurskaarten (voornamelijk ZZP-ers).
  • Het aantal taxi’s daalde sterk tussen 2020 en 2021 vanwege de coronacrisis, maar neemt sindsdien weer toe naar nu 36.000.
  • Het aantal taxiondernemingen is redelijk stabiel, met een lichte stijging tussen 2021 en 2022.
  • Geografische spreiding: de spreiding van de taxivestigingen door Nederland varieert nauwelijks in de periode van 2018 tot en met 2022. De meeste taxivestigingen bevinden zich in de grote steden.
  • Het aantal zero-emissie taxi’s in Nederland nam sinds 2018 toe naar ruim 6.000 in 2023.

Het aantal jaarlijkse controles door de ILT neemt de afgelopen jaren toe en was in 2022 hoger dan in alle voorgaande jaren (gemeten sinds 2018). Omdat het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer is gestopt, vond in 2022 geen centrale registratie meer plaats van het aantal klachten over de straat- en contractmarkt. In de jaren ervoor kwamen jaarlijks 600 tot 700 klachten binnen.

Helaas biedt de taximonitor geen inzicht in de positie van platforms als Uber en Bolt tegenover de lokale taxiondernemers als TCA en UTC.

Lees ook: koester de taxi.

Bron: KNV en ILT

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>