Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Er zijn dan misschien geen handboeken voor de aanpak van complexe vraagstukken, maar er is wel al een paar jaar een heel aardig boek op de markt ( - al zeg ik dat zelf😉-), waarin een aanpak beschreven en uitgewerkt wordt....Het boek heet "Hoe richt je een Zwerm. Een eenvoudige aanpak voor complexe vraagstukken" en is uitgegeven bij Van Duuren ...Inmiddels aan de derde druk toe, dus kennelijk ben ik niet de enige die het een aardig boek vind.
In feiten dien je niet met 'gezond verslag' aan de slag te gaan, want daar hebben we toch zo weinig van ... (ik zei vroeger dat God bij het begin van de schepping twee kilogram, negenhonderd negennegentig gram 'gezond verstand' ter beschikking had... voor de ganse mensheid).
Er is naar mijn ervaring één passende oplossing en dat is het van binnenuit beleven van Creatieve wisselwerking (Creative Interchange, ontdekt door de Amerikaanse filosoof Henry Nelson Wieman). Makkelijk is anders en het voorname lichtpunt is dat we met het creatief wisselwerkingsproces geboren zijn. De realiteit is dat we, door onze ervaringen, het ingewisseld hebben met het vanuit de heup reageren met wat we van de complexe werkelijkheid begrijpen met onze beperkte, door ervaring ingeslepen, Mindsets (ofte gekleurde bril ofte gekleurd bewustzijn).
Graag gedaan,
Johan Roels
Het verdient m.i. daarenboven aanbeveling onderscheid te maken tussen complex en gecompliceerd door te verdiepen in de karakteristieken van beide fenomenen, en vanuit aldus verworven inzichten te bepalen welke interventies meer en minder zinvol zijn.
Blij te lezen dat Lenette zich opmaakt voor een artikel over de (de invloed van) factor mens, een factor die in nogal wat literatuur 'weggedacht' wordt. Ontwerpers en (her-)inrichters van bedrijfsprocessen richten allerlei systemen in (op basis van versimpelde voorstellingen van de werkelijkheid), waarin mensen geplaatst worden die precies moeten doen wat die systeem-ontwerpers bedacht hebben - anders werken die immers systemen niet.
Wat nou als ontwerpers zich grondig zouden verdiepen in de grilligheden van de menselijke geest en voorspelbaarheden van menselijk gedrag, om vervolgens op basis daarvan systemen te ontwerpen die dat grillige menselijke gedrag ondersteunen?
🎶